Lucka 23 – Presentinslagning med washi tape

Lucka23

Idag vill jag, lykta, visa några sätt att använda washi tape för att piffa upp julklapparna.

lykta washipaket3 Här har jag tagit två olika enfärgade washi tape och satt fast nästan som ett vävt mönster. Mörk turkos och lila är inte precis traditionella julfärger, men det gör det lite roligare, tycker jag. Det här sättet tycker jag funkar allra bäst med enfärgad tape, eller om man väver in bara en remsa mönstrad, eftersom washi är lite genomskinlig och det kan bli ett riktigt virrvarr när två mönstrade korsas. Men det är ju en smaksak förstås!

lykta washipaket2 Ett annat enkelt sätt är att bara sätta remsor av washi tape bredvid varandra. Supersimpelt, men med enkelt enfärgat papper och vacker tape så blir det vackert och effektfullt! Här är jag lite mer traditionell med vitt papper och röd tape med vita hjärtan, men tänk er samma med brunt papper, eller ett papper i en stark färg och svartmönstrad tape. Kan bli hur snyggt som helst!

lykta washipaket1Till sist kan man även göra nästan som ett eget mönstrat omslagspapper genom att sätta washi tape över nästan hela paketet! Här har jag hållit mig till svart-vita mönster och brutit av med en remsa av röd tape. Det blev riktigt snyggt, så det här paketet får hamna under granen.

Som ni kanske sett har jag använt samma paket till alla tre varianterna! Eftersom washi tape är lätt att dra bort så går det att prova sig fram och testa olika saker. Blir det inte bra är det bara att dra bort tapen och börja om!

Med washi är det också lätt att matcha presenten med en tag eller etikett – bara att använda samma tape! Och man kan såklart tejpa fast den med washi också.

Andra fiffiga sätt att använda washi tape för att så in presenter:
– vika remsor av washi runt ett snöre och klippa till vimplar och vira runt paketet.
– tejpa mönster, tex olika långa remsor som bildar en gran
– tejpa bokstäver, hela namnet till mottagaren eller bara initialen

Glad dan före dopparedan!

lyktalogga

Lämna en kommentar

Filed under 'lykta, Julkalendern

Kommentera

