Lucka 15 – Julgranskulor i Steampunk-stil

Lucka15

Hej!

Idag tänkte jag visa er några hemmagjorda julgranskulor som jag altrat i Steampunk-stil. Jag hoppas jag kan inspirera er att göra egna om stilen faller er i smaken.

Vi börjar med den som gick väldigt fort att göra. En blomma från K-design limmades fast, sedan ett kugghjul, några vridknappar och så var den klar.

Steampunkheart 3

Nästa kula lade jag ner lite mer jobb på. Jag sprejade först kulan i kopparfärg och sedan klistrade jag på en massa kugghjul, brads och sist smådelar som jag fått genom att skruva isär en massa gamla klockor.

Steampunkheart 2

Steampunkhjärta 1

Till nästa kula ville jag testa på att använda metalltejp. Jag började med att klistra på ca 10 små bitar av isoleringstejp på en julkula så att jag skulle få lite höjd på vissa delar. Jag klädde sedan hela kulan med små bitar av metalltejp. Sen var det bara att ta fram embossingsverktyget och börja trycka ner tejpen i alla vrår. Det blev automatiskt ganska häftiga mönster tyckte jag. Kulan målades med svart gesso, när det torkat någon minut torkade jag bort färgen men lät det sitta i alla skarvar. Jag klistrade på en metallblomma på toppen och sedan duttade jag på lite inkafärg, guld och koppar.

Steampunkornament 1

Den sista kulan jag visar idag är i klassisk Steampunk-stil. Dvs en luftballong. Jag började med att måla kulan brun. Vände den upp och ner, klistrade en metallblomma upptill och skruvade i en skruvögla så att man kunde hänga ett band i. Sedan tillverkade jag en liten korg av frigolit, målade den brun och klistrade fast en bit spetsband på korgen. Sen var det ”bara” att fästa kedjor överallt, detta sista arbetsmoment var det krångligaste tyckte jag.

Luftballong 2

Luftballong 3

Det var allt från mig idag. Önskar er alla en riktigt god jul, jag är tillbaka igen i mellandagarna.

Banner_Scrappinstain_kopia

2 kommentarer

Filed under 'Scrappinstain, Alter, Inspiration, Julinspiration, Tekniktips

2 responses to “Lucka 15 – Julgranskulor i Steampunk-stil

  1. dorcasdetaljer

    Vilka otroligt läckra julgransprydnader! Min favorit är den första.

Kommentera

