Lucka 6 – Egna paketrosetter av papper

lucka6

Idag tänkte jag, lykta, visa två enkla sätt att göra egna pappersrosetter att fästa på paket. Båda går utmärkt att göra av spillbitar, i synnerhet om man har långa remsor av mönsterpapper.

Den första är en rund, veckad rosett. Min remsa är 1/2″ bred och 12″ lång. Jag börjar med att biga den i min bigbräda, och gör bigningar varje 1/4″.lykta rund rosett1 Sen viker jag dragspel av hela remsan, och ser till att ändarna slutar med ena änden upp och andra änden ner. Här slutade båda åt samma håll, så jag fick klippa bort sista biten på ena änden.lykta rund rosett2Steg tre är sen att fästa ihop remsan till en ring. En liten bit dubbelhäftande tejp på ena änden funkar fint.lykta rund rosett3 Sen stansar jag ut en liten cirkel (det går att klippa på frihand också, det är baksidan så den syns aldrig!) och täcker med rejält med lim.lykta rund rosett4 Jag plattar ut min dragspelsring och trycker ihop den i mitten så mycket det går, och fäster den på min limcirkel. Man får hålla fast en stund till limmet har torkat.lykta rund rosett5 Sen är det bara att dekorera! Jag gjorde det enkelt för mig och fäste ett klistermärke på toppen (med extra lim, annars håller det inte!), men här kan man verkligen släppa loss fantasin! Kanske göra olika storlekar och sätta i lager? Vill man kan man fästa två pappersremsor undertill så att det blir som en prisrosett.lykta rund rosett6De här rosetterna är enkla att göra. Med smala remsor räcker det med 12″ på längden, men har man bredare än 1″ behöver man göra dem längre för att de ska gå att platta ut. Prova er fram!

Jag har en annan rosett att visa också, en rosett i papper som ser ut som om det var band!

Du behöver två bitar papper, mina är 1,5″x6″, men vilka storlekar som helst går bra.

lykta rosett1Fäst ihop den ena biten till en cirkel:lykta rosett2Blöt sedan ner cirkeln med vatten, antingen med en liten spray/mistflaska, eller som jag – dra den snabbt under kranen i köket! När pappret är blött kan du försiktigt forma det till en rosett genom att först platta till cirkeln litegrann och sedan försiktigt rynka ihop den på mitten. Ta det lugnt bara, blött papper är skört! Skär till en smal remsa av den andra biten papper (jag skar av ca 1/4″ från ena änden).lykta rosett3Fäst den lilla remsan runt mitten av rosetten, och sen kan du försiktigt forma till rosetten lite till. Om den blivit för platt, kan man försiktigt peta in något tunt och smalt (t.ex. ett grillspett eller en syl) i rosetten och ”fluffa upp” den lite. Här kan man stanna om man vill – och det här kan även användas som en tjusig fluga på ett kort.lykta rosett4Men jag är inte riktigt klar än! Ta den andra biten och skär till den så att den är lagom lång, min var lite för lång så jag skar bort drygt 1 1/5″. Vänd biten upp och ner och placera rosetten mitt på. Rita sedan ungefärligt hur stor rosetten är och klipp till.lykta rosett6Så här klippte jag: lykta rosett7Sen fäster man helt enkelt sin rosett på den platta biten, och så har man en elegant rosett som ser väldigt avancerad ut! Bara att fästa på sitt paket!lykta rosett8

Jag har skrivit ut måtten på mina bitar, men det går att anpassa hur man vill. Det är bara att prova sig fram! En alltför kort remsa kan dock bli svår att rynka ihop i mitten och få till en snygg form på. Lycka till med julklappsinslagningen!

lyktalogga

2 kommentarer

Filed under 'lykta, Julkalendern

2 responses to “Lucka 6 – Egna paketrosetter av papper

  1. ingba

    Det här måste jag prova!

    • lyktahelen

      Det var superkul! Och snabbt går det, det tog mig max 30 min att göra båda och då fotade jag också. Den gröna kommer jag att göra flera av, den blev mycket bättre än jag väntat mig!🙂

Kommentera

