Julkort

  I år så köpte jag inte något nytt material till mina julkort, utan föresatte mig att använda upp så mycket som möjligt av vad som redan fanns i mina gömmor. Annars brukar jag använda mig av liknande design och material på mina julkort, samt hålla dem enkla eftersom det då går fortare att skapa, men det brukar också innebära att efter typ tio kort så har jag tröttnat. Eftersom jag denna gång använde överblivet material, så blev också korten mer unika och tiden bara flög fram när jag gjorde dem. På tre kvällar blev det 30st kort, men jag visar här bara åtta av dem.

DSC_7718förm

Överst till vänster är ett kort med en design jag sett många varianter av, och det är ett jättebra sätt att använda upp småbitar. Det är vit cardstock i grund och på det limmade jag en doily, och ritade längs med kanten med rött och grönt. Det översta paketet fäste jag med 3D-kuddar.

Kortet överst till höger har också vit cardstock som bas, en lite mindre doily och ritat längs kanten. Jag skar ut en doily i mönstrat papper med min Cameo, drog ett snöre genom hålen, hängde en charm med julklockor i snöret och knöt en rosett. Ett klistermärke med text från samma serie som pappret avslutade det hela.

Längst ned till vänster är ett kort med ljusblå bas och ett klistermärke med snöflinga som legat i mina gömmor i många år. Det är mycket enkelt med två nyanser cardstock, varav den mörkare är embossat med prickar, 3D-kuddar, lite streck med en blå penna och bokstavsstickers.

Kortet längst ned till höger har en bas av kraft och på den har jag limmat en halv doily och ett PL-kort. Den lilla trähjorten (eller är det en ren eller ett rådjur?) är infärgad med röd Distress Stain och limmad tillsammans med en charm, en rosett och bokstavsstickers från samma serie som PL-kortet.

DSC_7732förm

Kortet längst upp till vänster består av en kraftbas och tre mönsterpapper som jag rivit lite i kanterna på. På detta har jag fäst två tags från samma serie, en träfigur, charm och rosett.

Uppe till höger är det ett kort som också består av en bas av kraft med ett mönsterpapper. På det har jag fäst ett kvadratiskt PL-kort med 3D-kuddar och så har jag virat snöre ett par varv runt det. På den lilla julgranskulan har jag satt en epoxystickers.

Längst ned till vänster har jag skurit till en bit vit cardstock någon centimeter mindre än den vita basen. På den har jag sedan sytt fast små vimplar med grön tråd. Då kan jag fästa den på kortbasen utan att få stygn på insidan av kortet.  Även till detta kort har jag skurit ut en doily i mönsterpapper och på den sitter en cirkel utskuren i samma papper, fast med andra sidan upp. På denna cirkel har jag också sytt, och satt fast stickers i form av bokstäver och ett litet hjärta.

Det sista kortet har även det en vit bas och ett mönsterpapper, med en doily ovanpå. På det sitter en julstjärna och blad i tyg, men en brad i mitten. Thickers från ett av mina första alfabeten bildar titeln.

Jag hoppas att ni nu fått inspiration till egna julkort. Som vanligt blir vi jätteglada om ni vill visa vad ni skapat! Lägg en länk i kommentatorsfältet så kikar vi in!

Banner_Dorcas

Lämna en kommentar

Filed under 'Dorcas, Julinspiration, Kort

Kommentera

