Tavlor till syrum

Idag är det jag, lykta, som bloggar igen efter ett långt och oplanerat uppehåll.

Min mamma är duktig på att sy, och även fast hon inte längre har en tygaffär, så syr hon en hel del och gör ändringar på kläder till folk. Nu håller hon på att göra om i sitt syrum och bad mig göra ett par tavlor som hon kunde ha där. När hon var här och hälsade på hittade hon mina trädekorationer och såg att jag hade en liten symaskin, vilket var det som fick henne att önska tavlor. Hon önskade svart och neutralt som färger.

Jag plockade fram allt jag hade med minsta anknytning till tyg och syende. Jag hade en hel del, visade det sig. Det blev mest trädekorationer och charms till slut. Dock inte symaskinen i trä!

lykta talvor1

Så här ser tavlorna ut tillsammans. De ska nog inte stå som på bilden, utan hänga på väggen. Ramarna är gamla som jag hittade i gömmorna och tyckte borde passa fint.

lykta tavlor3Här syns detaljerna lite bättre. Jag har använt ett symönster-mönstrat papper som bakgrund. Det syns inte så tydligt, men vet man hur mönster ser ut så kan man se det. Jag har tre av trä och tre av metall på varje tavla. På den här är metallen i koppar/brons. Saxen var egentligen silver, men jag har målat den med Promarker så att den matchar de andra. De små trådrullarna är egentligen samma som jag delat på mitten och sedan lindat snöre runt.

lykta tavlor2På den här tavlan är det silvermetall som gäller. Nålen är en tapetseringsnål, vanliga synålar är så små och tunna och syns dåligt. Knapparna är faktiskt från mammas syrum från början! Jag plockade på mig en del knappar därifrån när jag började scrappa. Nu har hon fått tillbaka två av dem!

Mamma blev väldigt nöjd med tavlorna, och så fort de pusslat ihop de nya möblerna kommer de att komma upp på väggen!

lyktalogga

Lämna en kommentar

Filed under 'lykta, Alter

Kommentera

