Hurra!

Nu i dagarna fyller ScrappTorget fem år! Det vill vi fira med dunder och brak, eller i alla fall med en extra utmaning på temat Festligt och med tvisten Fem. Ni får tävla med så många bidrag ni vill, och det är fri tolkning av utmaningen och tvisten, men bägge två ska vara med. Bidragen kan skickas antingen till scrapptorget@gmail.com, eller via en länk i kommentarerna (till er blogg, social media) till detta inlägg. Tänk då på att länka till posten med ert bidrag, och inte allmänt till bloggen/social media. Ni har en månad på er att skapa, senast söndagen den 16 november kl 23:59 vill vi ha ert bidrag.

ScrappTorgets DT kommer sedan att välja vinnare bland bidragen, och blir det fler än tio bidrag blir det två stycken lyckliga vinnare som kommer att få en härlig RAK i brevlådan!

Under månaden kommer vi att lägga upp inspirationsbidrag här i bloggen, så håll utkik! Först ut är Dorcas som redan i detta inlägg visar upp sin tolkning av utmaningen Festligt med tvisten Fem.

***

Jag har en liten bok där jag skriver upp alla de festliga ord, uttryck och citat som barnen säger när de är små. Jag valde ut fem av dessa som min äldste son har sagt och gjorde en layout med dem.

DSC_7690förm

Jag började med att skriva citaten i Word och sedan skriva ut dem på vanligt kopieringspapper. Det gjorde att jag kunde mäta dem och anpassa pratbubblorna efter varje texts storlek i Silhouettens programvara. Jag placerade ut pratbubblorna som jag ville ha dem och skar ut dem i vit cardstock.

Sedan tog jag fem bitar av olika mönsterpapper, tejpade dem över respektive citat på det utskrivna pappret, körde pappret genom skrivaren igen och fick på så vis texten överförd  till mönsterpapper. Jag limmade sedan fast citaten på baksidan av cardstocken.

Jag tog fem olika washitejper och använde dem för att göra en fotomatta. Ovanpå tejpen fäste jag också några band och ett snöre. Ett utskuren doily i vellum och en tab med årtalet hamnade också på washitejpen. Fotot, där min son är fem år, satte jag på 3D-kuddar. Jag ritade med en svart penna runt pratbubblorna och hela layouten, och stämplade stjärnor med svart Distress Ink. Jag gjorde egna flair med hjälp av stämplar, rub on, min Cameo och epoxybubblor, som jag sedan placerade vid pratbubblorna för att knyta an till respektive citats tema. Sist skrev jag titeln med olika stickers.

Banner_Dorcas

2 kommentarer

Filed under 'Dorcas, Layouter, Scrapptorget, Utmaningar

2 responses to “Hurra!

  1. Hej

    Vilken rolig utmaning. Och grattis till fem underbara år. Hoppas det blir minst fem till.
    Min tolkning av festligt och fem kan ni läsa om i blogginlägget.

  2. Pingback: Grattiskort | ScrappTorget

Kommentera

