Februari – skissutmaning

skisslogga

Denna månad är det Helen Th som bjuder på en en mycket inspirerande skiss.

skiss_1

***

Jag, Ingba blir otroligt inspirerad av skisser som är lite lager på lager och denna är inget undantag. Jag har också äntligen framkallat och scrappat julens foton.

IMG_6961

ingbalogga1

***

Jag, Woogie, fick glädjen att vara med och tolka februariskissen och så här blev resultatet. Jag började leta efter ett foto som kunde passa och fastnade för det här eftersom det direkt gav mig idén att göra titeln som studs på en vattenyta.

Kasta macka

***

Min tolkning blev en layout om yngste sonen och några av hans favoriter när han var fyra år.

DSC_5162förm

Jag fastnade direkt för färgstänken på Helens fina skiss och ville att de skulle synas ordentligt på sidan. Jag tänkte mig grått mönstrat papper i grund, men efter att ha rotat i min samling upptäckte jag att jag knappt har några sådana. Det man inte har, kan man göra själv! Jag tog ljusgrå cardstock och duttade ljust blågrå Distress Ink genom en stencil med tegelstenar. Sedan plockade jag fram vit akrylfärg som jag strök på med en torr pensel lite här och där. Efter det använde jag Distress Ink och gjorde de svarta färgstänken med hjälp av stenciler och stämplar. Fördelen med det är att man kan kontrollera exakt var stänken hamnar, till skillnad om man stänker med färg såsom jag gjorde med den röda misten. Även om man med lite övning kan stänka färgen ungefär där man vill ha den är det ändå ganska slumpmässigt, vilket naturligtvis också kan tillföra något extra till utseendet. Jag ritade med vit och svart penna och stämplade lite till, och så var bakgrunden klar.

Jag tog washitejp som jag fäste lite som det föll sig och ovanpå den sydde jag några sömmar i svart och satte på band och snöre. Jag råkade kladda  svart färg på fotot och det dolde jag genom att klippa ut en pil ur ett mönstrat papper och satte fast den med 3D-kuddar över kladdet. För balansens skull hamnade en liknande pil på motsatt sida.

Sist satte jag dit titeln, orden och lite bling.

När man som här gör en egen bakgrund tycker jag att det är en klar fördel att utgå från en skiss och veta vilket/vilka foton man ska använda. Det ger en stor hjälp i hur man placerar de olika elementen och vilka färger man ska välja.

Banner_Dorcas

***

Jag, HelenTh, gjorde en layout med rätt rörig bakgrund men jag ville testa att använda Martha Stewards Crackle Effect på papper. Hittills har jag använt den på olika material som metall, trä och glas och gillar effekten. Jag målade först ett band tvärs över det mönstrade pappret med en mörkgrön akrylfärg, målade sedan över den med ett varv cracklefärg som fick torka ordentligt. Över detta målade jag sedan med vit akrylfärg som krackelerade när den torkade, det funkade bra även på papper.

HelenTH_mydear

Banner_HelenTh

***

Tack Helen Th för den fina skissen och som vanligt blir vi jätteglada om ni tolkar skissen och sen visar oss genom att kommentera med en länk till er blogg. Vill du gästa oss här på Scrapptorget och inte har gjort det tidigare så skicka ett mejl till gastdt.scrapptorget@gmail.com. Vi skulle verkligen gilla om fler ville gästa oss.

1 kommentar

Filed under 'Dorcas, 'Ingba, Layouter, Scrapptorget, Skisser, Teamets tolkningar

One response to “Februari – skissutmaning

  1. Pingback: My dear

Kommentera

