Bröllopsinbjudan

Idag är det jag, lykta, som bloggar här. Så här strax efter Alla hjärtans dag tänkte jag visa lite kärleksfull inspiration i form av bröllopsinbjudningskort.

Den senaste veckan har varit alldeles proppfull av pyssel för min del, jag har nämligen gjort 34 inbjudningskort till min bror som gifter sig i sommar. De fick som julklapp att jag och min hobby-grafiker till sambo skulle göra inbjudningskorten åt dem. Jag fyllde en liten låda med olika modeller på kort – små, stora, fyrkantiga, stående, liggande och olika vikningar. Utsidor med sidenband, olika diecuts, med mycket eller lite dekorationer, med text och utan text. Insidor med vellum eller vanligt papper, med raka eller rundade hörn, med stansade kanter, med och utan pärlor i hörnen… Ja, ni vet ju hur många val som kan finnas med!

Så här blev resultatet, i form av ett gate fold-kort:

lykta bröllop

De valde en härligt turkos färg som känns pigg och modern, precis som brudparet. Min sambo skapade ett vackert monogram åt dem och han har såklart även gjort texten inuti snygg. Den får ni inte se, för det är så mycket personlig information där att jag hade behövt täcka alltihop (mitt redigeringsprogram kan inte ”bluddra” bara valda delar). Men inuti är det fodrat med turkost på mitten och på insidan av dörrarna. På mitten står själva inbjudan tryckt på vellum, med små pärlor i hörnen (för att dölja gluedotsen jag fäste vellumet med!). På dörrarnas insidor står information om toastmasters, adresser och sånt praktiskt tryckt på vanlig vit cardstock. De vita panelerna fick rundade hörn, för att mjuka upp kontrasten mellan det starka vita och det milda vellumet.

När jag var klar med alla 34 korten roade jag mig med att räkna lite. Så här ser inbjudningskorten ut i siffror:

72 ark papper
12 meter sidenband
136 vita halvpärlor
ca 85 meter dubbelhäftande tejp
136 gluedots
ca 65 utskrifter
ca 375 skär med skärmaskinen
68 vikningar
68 stansningar
272 hörnstansningar
714 pyttesmå hjärtan att pillra ut från stansmallen
680 pyttesmå trianglar att pillra ut från stansmallen
4 kvadratmeter torkyta för utskrifterna på vellum
och uppskattningsvis 20-25 arbetstimmar för mig och sambon

Alla de små hjärtana som stansats ut har jag sparat för att kunna använda till placeringskort eller till att bara strössla över borden.

Det blivande brudparet var mycket nöjda med sina kort, men brudgummens syster kan garantera att det kommer att dröja länge innan hjärtcirkeldiesen eller hörnrundaren används igen!

lyktalogga

Lämna en kommentar

Filed under 'lykta, Kort, Utstansat

Kommentera

