Gäst-DT Maria

loggagästdt

Jag heter Maria – kallas oftast Woogie eller ibland Mubii – och jag har fått äran att vara gästdesigner här på Scrapptorget idag. Jag bor i en villa utanför Malmö med man, tre barn och två katter. När jag inte jobbar eller scrappar (eller tar hand om familjen), sjunger jag i kör, läser eller tittar på film. Just nu ser jag och mannen Matador, en underbar serie, som tyvärr stjäl lite för mycket scrap-tid .

Jag har scrappat sedan -03 tror jag, men har varit en slow-starter. Mitt första hemmasnickrade kit fick plats i ett fack i bokhyllan. Det har sedan långsamt utökats och nu har jag tagit över hela klädkammaren. Att min bästa vän arbetar på Panduro hjälper ju (inte?) på saken.

Stilmässigt kan jag inte säga att jag är någonstans med säkerhet. Jag gör det som passar för stunden, gällande både bild och humör. Jag älskar Ingvild Bolme och också Tim Holtz. Jag kom – för ca ett halvår sedan – på att det finns något som kallas för Steampunk och insåg att det var samlingsnamnet på det mesta av det jag tycker är snyggt. De LO´s jag i första hand tittar på drar ofta mot jordiga färger som brunt, beige och grönt, som också är min favoritfärg.

Snögubbe

Den första LO’n är en vinterbild, som jag gjorde till en vernissage vi hade på jobbet. Pappret har jag köpt på Tradera för många år sedan och inte riktigt vetat vad jag skulle göra med. I botten är det ett vitt, skimrande cardstock som får skymta fram i revor här och där, som snö. Jag har använt en glittrig gelpenna på detaljer, runt min journalingboll och runt fotografierna för att förstärka den vintriga känslan. Idén med att snöra en reva tror jag att jag fick från en LO av Ingvild Bolme. Dock tänkte jag inte på att använda öljetter. Det för bli nästa gång! Det alfabetet jag använde saknade ett G och ett B, så snögubben mitt i revan fick ett g på magen och det andra B:et gjorde jag av ett avklippt J och en 3:a. Lite skavanker får det väl vara…

Pussel

Den andra är på min yngste son, när han pusslar. Det började med att jag tänkte att jag ville göra en LO om N och hans pusslande, eftersom han alltid har varit duktig på att pussla. I våras var jag på symässan i Malmö och hittade då en smyckesdetalj som såg ut som en pusselbit och då började en idé att ta form. Pappret är från Basic Gray, liksom p:et i rubriken. När jag klippte ut bilderna som pusselbitar var det dels för att det var lite roligare och dels för att jag lättare skulle få plats med dem. P:et och pusselbitarna i rubriken, samt fotona har jag satt fast med distanskuddar för att få lite mer liv i LO’n.

Jag

Den tredje är jag när jag sitter och läser. Jag, liksom många andra, gör för få LO`S på mig själv men här tycker jag att jag har fått till det. Fotomattan är ett ark från Once upon a time-stack. Boken är gjord av Tim Holtz-papper och swirlsen har jag köpt på Panduro. Jag har skrapat alla sidor med en sax och distressat dem. Den är enkel och gick rätt snabbt att göra, men jag är väldigt nöjd med den.

Love

Den fjärde är en bild på mig och min äldsta son, som hans pappa tog på oss. I botten ett gult cardstock, över det ett blommigt vellum och i mitten kortet som har fått cardstocket som fotomatta. Två rubons i hörnen, röda fotohörn och ett ord, det är allt. Den är jag också väldigt nöjd med eftersom den andas precis det lugn som jag tycker att bilden i sig utstrålar.

Lekdax

Till barnens rum gjorde jag varsin dörrskylt, redan innan rummen var färdigbyggda. I det ena sover de båda två och i det andra är det lekrum. Jag köpte billiga, små omålade canvas på Tiger och gjorde skyltarna. De går i samma färgton som fondväggen i respektive rum. Sedan har jag bara lekt med spillbitar och gamla klistermärken. Stenarna på Vila-skylten är från en scrap-bok. N:et och E:et på Lekdax-skylten är första bokstaven i deras namn.

Vila

Det var det, hoppas att jag har kunnat inspirera någon i min tur. Jag har en blogg på http://woogie79.blogspot.se/ Den är dåligt uppdaterad, det går i sjok, men jag tänker bli lite bättre på det nu, så välkommen in om du vill :o)

***

Vi på Scrapptorget vill tacka Maria för att hon vill gästa oss i januari. Är du också intresserad av att vara gäst-dt på Scrapptorget skicka ett mejl till gastdt.scrapptorget@gmail.com

Lämna en kommentar

Filed under Gäst-DT

Kommentera

