Minialbum

Idag blir inlägget lite sent, för det jag ska visa är en present. Den överlämnas nu på eftermiddagen, så det är först nu jag vågar visa det. En liten tös fyllde 1 år häromdagen och ska firas idag. En av hennes presenter från mig är ett album med ett foto från hennes ”månadsdag” under hela året. Tösens mamma är flitig med mobilkameran och Facebook, så det fanns gott om bilder, och nästan för varje månad fanns det ett foto från precis rätt datum.

lykta ellie framsida

Albumet är gjort i härligt färgglada papper som hade lite kalender/skol-tema. Jag började på det i höstas och visste inte riktigt vad jag skulle göra av det, så det har mest blivit liggande. Det är byggt på samma bas som det här albumet som Ingba visade i somras, med en dragspelsvikt rygg och band som håller ihop det.

 

lykta ellie 1

 

Första uppslaget, januari och februari. Jag har dolt tösens ansikte, så ni får stå ut med vita blobbar på bilderna. Jag har dekorerat väldigt enkelt med bara stickers som hör till pappersserien. Det fanns stickers för varje månad, och det var de jag utgick från redan när jag gjorde albumet.

 

 

 

lykta ellie 2

Bland stickers-bårderna fanns det en remsa med biljetter som var numrerade från 1 till 11, så de passade utmärkt för att märka ut hur gammal lilltjejen är på varje bild. Jag är väldigt nöjd över hur väl aprils foto matchade med sidan i albumet. Det blev härligt retro-orange!

lykta ellie 3

Ett av papprena i kitet hade sex rutor med ett clipboard på. De klippte jag ut och satte som fotomatta på de mest mönstrade sidorna, för att lugna ner dem lite grann.

lykta ellie 4

Här är fler lyckliga färgmatchningar – det blå på julis foto matchar perfekt färgen på klistermärkena! Och den gröna augusti-vimpeln matchar jackan på bilden. Det hade inte kunnat bli bättre om jag planerat det!

lykta ellie 5

Här fick storebror vara med på ett hörn också. När oktobers bild togs hade han sagt ”Det här är min lilla tjej!”. Som sexåring är det inte alltid så kul att ha en bebis som tar mycket tid och uppmärksamhet, men han älskar lillasyster och tar hand om henne jättefint.

lykta ellie 6

 

Sista uppslaget. Här fick mamma vara med lite grann också. På sista bilden hjälper tösen mamma att plugga. Kanske en ny metod – att bokstavligt talat suga i sig kunskap från böcker?

 

 

 

lykta ellie baksida

 

Baksidan matchar framsidan, men har fått bården och de gröna hörnen på ett annat håll.

Minialbum är skoj att göra, och jag hoppas att det här uppskattas av familjen. Lilltjejen får nog vänta något år med att bläddra i det själv, dock. Det är inte precis dreggelsäkrat… 

lyktalogga

Lämna en kommentar

Filed under 'lykta, Minialbum

Kommentera

