Lucka 1 – Adventskalender

Lucka1

Första söndagen i advent och första december. Idag börjar ScrappTorgets adventskalender och först ut är jag, lykta, med en adventskalender av tändsticksaskar. Jag har sett dem flera gånger och velat testa att bygga en, men dragit mig lite för det, för de ser ut att ta lång tid och vara lite svåra. Så var det inte alls! Den tog bara ett par timmar och var inte alls svår! Det som tog längst tid var att hitta en lagom stor burk till alla tändstickorna…

lykta adventskalender1

Jag har satt brads som knoppar på lådorna och pyttesmå siffer-stickers på varje låda. Jag har satt mina i ordning, men vill man göra det lite mer utmanande kan man sätta dem huller om buller istället.

lykta adventskalender2

Ytterligare en sida av kalender-kuben. Varje sida har fått en trädekoration och en blomma, så att allting går ton i ton.

lykta adventskalender3

Man får försöka hitta småsaker att stoppa i kalendern, eller lägga i lappar med ledtrådar till en större sak som man gömt. Eller så skriver man söta små brev till den som ska få kalendern, så blir det ingen dyr kalender.

lykta adventskalender5

På toppen har jag gjort det enkelt för mig med bara en stor blomma. Vill man kan man pynta med ett stafflikort uppe på, eller bygga något tredimensionellt och sätta där, en julgran kanske?

Vill ni ha lite förslag på vad som kan finnas i en sån här kalender? Jag har funderat lite och kommit på ett par saker:

Pysselkalender: Brads, bling, knappar, band, små stämplar, charms, spets, trädekorationer…
Legokalender: Köp en liten legobyggsats och lägg några bitar i varje låda. Är du riktigt ambitiös lägger du i dem i den ordning de ska sättas ihop och kopierar och klipper isär bruksanvisningen så att det finns instruktioner också i varje låda.
Pusselkalender: Köp ett pussel med små bitar och lägg några i varje låda. Den högre ambitionsnivån här är att se till att bitarna går att bygga ihop efter hand som lådorna öppnas.

Och vet du vad? Det är inte för sent, trots att det är första advent idag! Har du ett par timmar så hinner du göra en! Och man kan ju öppna lådan på kvällen lika väl som på morgonen. Lycka till!

lyktalogga

Lämna en kommentar

Filed under 'lykta, Alter, Julkalendern

Kommentera

