Mer Project Life

Nyfiken-p-logga-2

I augusti publicerade Dorcas ett inlägg här på ScrappTorget om Project Life, du kan läsa det här>> . Jag, HelenTh, är en av alla som fallit pladask för denna trend och tänker också skriva och visa lite av mitt Project Life.

Jag började med Project Life i maj 2013 efter att ha pratat om fenomenet med några scrappkompisar på en pysselträff. När jag startade så började jag med att köpa in plastfickor med lite olika format på fickorna och en pärm för ändamålet. Den stora biten var att fundera ut hur jag skulle hantera mina fotografier och dokumentation för att få någon sort ordning och reda.

Lösningen för mig var att börja använda något som heter Dropbox, som finns för både dator, telefon och läsplatta, där alla bilder jag tar med telefonen samlas och jag kan även lägga in bilder som jag tar med vanliga kameran. I Dropbox organiserar jag bilderna veckovis. Från början skrev jag ut bilderna med en fotoskrivare men det går åt en hel massa toner så numera sparar jag ihop några veckor och framkallar bilderna. Lite korta dagsboksanteckningar skriver jag i en app som heter Momento.

När jag nu kommit igång och fått ihop alla veckorna från maj och framåt så bestämde jag mig för att försöka skapa sidor för hela detta år. Alltså backa tillbaks till januari och börja från början. Det visade sig att under vissa veckor fotograferade jag inte så mycket så antingen fyller jag ut dessa sidor med dekorationskort eller så slår jag ihop två veckor på ett uppslag.

Allt eftersom tiden gått har jag även köpt lite färdiga set med kort som är anpassade för ändamålet.

Här följer några av de veckor som jag knåpat ihop från början av detta år. Först kommer vecka 10 och en närbild på den högra sidan.

v10_1

v10_3

Vecka 13

v13_1

v13_2

Vecka 14

v14_1

v14_3

När det gäller Project Life så är det som med allt kreativt att ingenting är fel, man gör helt som man själv vill. Man kan börja när som helst, blanda in dessa plastfickor i sitt vanliga scrapalbum, använda dem för speciella händelser eller dokumentera varje dag av året om man önskar. Fotograferar man mycket så är det fantastiskt att kunna få med många bilder på ett uppslag. Jag hoppas detta kan inspirera någon att testa för det är fasligt skojigt.

Banner_HelenTh

1 kommentar

Filed under 'HelenTh, Inspiration, Nyfiken på..., Project Life

One response to “Mer Project Life

  1. Så läckert!! Jag vann ett stort paket med PL-saker på en träff nyligen och jag bara längtar efter att få testa det!😀

Kommentera

