Canvastavla

mixed media

Den här månaden vill jag visa en tavla jag gjort åt en god vän som är en källa till stöd, uppmuntran och visdom i mitt liv. När han fyllde år förra månaden satte jag mig ned och försökte förmedla allt det han betyder för mig genom val av färg, form, mönster och symbolik.  Storleken är (20×20)cm.

DSC_3641förm

Jag började med att grunda canvasen med gesso, och när det torkat målade jag den med brun akrylfärg. När även det torkat stämplade jag med mörkare brunt för att även sidorna på tavlan skulle få lite liv. Jag skar till ett mönstrat papper  lite mindre än duken,  skrapade och inkade kanterna, rev lite i ena hörnet och trädde ett snöre igenom. Sedan limmades pappret på duken. Jag använder helt vanligt RX-lim till papper, bara man täcker hela ytan med limmet funkar det utmärkt.  Tyngre saker eller saker som är svåra att fästa såsom metall, filt o.s.v., fäster jag med Glossy accent eller liknande. Jag färgade in modeling paste till en rödbrun färg och strök på den genom en stencil med tegelstenar.

När allt torkat stämplade jag med mörkbrun vattenfast stämpeldyna. Jag använde mina favoritstämplar med ”färgstänk”. Jag tycker att det är jättesvårt att stänka färg så att det blir riktigt snyggt, dessa stämplar gör saken mycket lättare.

Hjärtat är utskuret ur ett papper med text, ihopknycklat och med infärgade kanter. Jag sprejade även på lite turkos mist innan jag limmade på det på tavlan. Sedan satte jag fast titeln, målade med turkost längs ytterkanten och stämplade lite till med en ljusare brun färg. Jag ville också få med metallankaret, så jag trädde det på en bit snöre som jag lindade runt tavlan och fäste med häftklamrar på baksidan.

Banner_Dorcas

Lämna en kommentar

Filed under 'Dorcas, Canvas, Mixed Media

Kommentera

