GästDT Malin/malwa

loggagästdt

Hej!
Jag heter Malin – malwa på de flesta forum – och har idag äran att gästa lite här på ScrappTorget. Bor gör jag i Linköping tillsammans med min man och våra två döttrar A (f.2001) och O (f.2006).

Jag har scrappat “på riktigt” se’n våren 2007 och började då inte med ett “första året”-album till O, utan ett album om år resa till Isla de Margarita.🙂

Innan dess hade jag, som så många andra, dekorerat fotoalbumen med fina klistermärken och vacker handstil. Dessutom har jag älskat vackra papper och fina pennor se’n jag var liten – medan kompisarna dreglade vid leksakshyllan i vår lokala Konsum-butik drömde jag över brevpapprena och anteckningsblocken i kontorshyllan.🙂

En annan sak jag tycker om är att lära mig saker och då brukar kurser vara en bra sak att ta till. Även inom scrapbookingen finns det ju kurser och lyckligtvis även online.

Just nu deltar jag i en kurs som ges av Big Picture Classes (https://www.bigpictureclasses.com/) – “The Art + Science of Scrapbooking” – som leker lite med att man har lite olika approach till sitt scrappande beroende på om man är dominant i sin vänstra hjärnhalva eller om det är den högra som väger tyngst (ni kan kolla vad som gäller för er här: http://www.wherecreativitygoestoschool.com/vancouver/left_right/rb_test.htm). Förutom lite roligt “värt att veta om hjärnan” får man lite tips’o’tricks, en hel hög med inspiration och fyra utmaningar per vecka.

Den här layouten är till en av utmaningarna: “titta igenom dina papper och välj ett som påminner dig om en plats och scrappa om den”. Jag hittade pappret med fjädrarna och kom då att tänka på vår tur till Universeum i somras, när de hade dinosaurie-utställningen. Dinosaurierna, som var i naturlig storlek, var befjädrade eftersom de senaste rönen om dessa djur berättar att det var nog ganska troligt att de var just det.

Malwa-bild1
En av mina största inspiratörer inom scrapbookingen är Shimelle Laine (http://www.shimelle.com/) och hon håller också en och annan kurs (de hon redan har hållit kan man fortfarande köpa och sedan göra i sin egen takt).

Min nästa layout (som är gjord efter augusti-skissen här på ScrappTorget: https://scrapptorget.wordpress.com/2013/08/23/skissutmaning-augusti/) är gjord med en sak jag lärt mig från en av Shimelle’s kurser, ”Cover to Cover”.

Till att börja med kan jag berätta att jag aldrig scrappat i kronologisk ordning, utan väljer det foto jag känt för: ena gången är det ett foto från förra veckan, nästa gång ett från tågluffen 1992 och gången därefter från förra julen. Tidigare har jag satt in layouterna i album vartefter de har gjorts, men efter nämnda kurs möblerade jag om och sätter nu in dem i kronologisk ordning. (Då upptäcker man att A’s första dag i skolan scrappats två gånger – med i stort sett samma text…)

Åter till den här layouten… En sak som Shimelle lär ut i just den kursen är att försöka ha liknande saker på layouterna genom albumet så syns det inte lika väl att de är gjorda vid olika tillfällen. Eller att ha nå’t som binder ihop vissa layouter med andra runtomkring. Eftersom bilden på den här layouten (A och O framför en Therizinosaurus – texten på layouten är kopierat från den underbara boken ”Varning för Köttgänget” av Sarah Sheppard) är tagen vid samma tillfälle som de på layouten ovan, har jag använt samma fjäderpapper även på denna.

Malwa-bild2

Men det finns ju även gratiskurser, ifall man inte tycker sig vilja lägga dollar och pund på att få inspiration (utan på att köpa nå’t att använda inspirationen till😉 ). Till exempel finns det ett helt gäng videos på Two Peas (http://www.twopeasinabucket.com/classes_and_events/classes/).

Eller så lyssnar man på inspiration istället. Paperclipping har dels en medlemssida med video tutorials, dels en ”talkshow” varje vecka. Medlemssidan kostar pengar, men pratshowen är gratis och kan laddas ner från deras blogg (http://www.paperclipping.com/category/roundtable/) eller via iTunes för er med iPhone/iPad. Denna show laddar jag ner och lyssnar på under mina kvällspromenader och skrattar gott åt en del saker som sägs.🙂

Det är Noell Hyman som leder pratshowen och varje vecka har de ett speciellt ämne relaterat till scrapbooking (t.ex. Project Life, lager-på-lager, ProMarker/Copics, organisation, CHA…) och några mer eller mindre kända scrappare deltar i diskussionerna (och, av och till, inflikar producenten och Noell’s make Izzy nå’nting mer eller mindre knäppt🙂 ). Bland de som brukar dyka upp finns Amy Tan, Stacey Julian och Becky Higgins.

I ett av programmen pratar de om huruvida någon möjligen gör kort och då använder fotografier på dessa (istället för målade motiv). Denna kommentar sparkade igång lite tankar hos mig – som är urkass på att måla stämplade motiv (A har fått mina ProMarkers och gör nu grymt fina manga-teckningar…) – huruvida jag kanske kan använda alla mina blomfotografier till lite grattis-kort.

Nästa vecka är det sista träningen för säsongen för O’s fotbollslag, så vi tänkte oss en insmling till tränarna, och då behövs det ju kort. Så jag letade fram ett fotografi från en av cuperna tjejerna spelat i sommar och slängde ihop ett par enkla kort med detta – inspirerad av nyss nämnda diskussion.

Malwa-bild3
Hoppas jag har fått er att fundera lite och även gett er lite inspiration. Kom gärna in och hälsa på i min blogg (http://scrapsofmalwa.blogspot.se/) och säg vad ni tycker om ovanstående.🙂

Ha en bra dag!

/Malin

Vi tackar Malin för att hon ville gästa oss på ScrappTorget med sina fina alster!

 

 

1 kommentar

Filed under Gäst-DT, Kort, Layouter, Tips och idéer

One response to “GästDT Malin/malwa

  1. Hej,
    Det var en väldigt lång inlägg. Bara en synpunkt ingen kritik. Annars tycker och tackar jag för dina bra tips. Jag anar humor bakom. Me like. Du gör för övrigt fina LO och kort. Ska nog klicka in på din blogg och ta en titt. Kram Christine S

Kommentera

