Smartcard-kort

Ibland är det roligare att ge bort upplevelser än saker. Det finns lite olika varianter på presentkort att köpa, och det jag sett på flest ställen är Smartbox. En fyrkantig låda och inuti ett häfte med massor av olika saker att välja mellan. För ett par veckor sedan gav jag, lykta, och några kollegor bort en sådan box till en annan kollega.

Jag tänkte att det skulle vara roligt att kombinera kortet och presentinslagningen till lådan. Så fram med mätgrejer, skärmaskin och bigbrädan. Kortet med inbyggd ask för en smartbox blev toppen, så jag tänkte dela med mig av det här. Jag ber om ursäkt för att några av bilderna är suddiga, jag tänkte inte på att kolla hur de blev när jag fotade under tiden jag skapade.

Du behöver två cardstock till kortet, och vi börjar med stommen till lådan. Skär till ett cardstock som är 7 7/8″ och 8 3/8″. Biga det på 1/2″, 1 1/4″, 6 5/8″ och 7 3/8″ på både längden och tvären. När du gjort det ska det se ut så här:

smartbox1

Nu ska vi klippa bort en hel del i hörnen, de rutorna jag har kryssat ska klippas bort och där jag ritat linjer ska vi klippa flikar.

smartbox2

Så här ska det se ut när vi klippt färdigt:

smartbox3

Nu är det dags att vika ihop lådan. Som ni ser är det en större flik längst upp, det är ovankanten av lådan.

smartbox4

På de två fyrkantiga flikarna längst ner sätter vi dubbelhäftande tejp, det är de som kommer att hålla ihop stommen tills vi fäster den på kortet. Så här ser det ut när vi fäst dem mot insidan av höger- och vänsterkanterna.

smartbox5

Nu sätter vi dubbelhäftande tejp på de yttersta långa flikarna längst ner, till höger och till vänster.

smartbox6

Som ni kan se så har jag klippt till den översta stora fliken så att den är lite avsmalnande och har fått rundade hörn. Det är för att den ska vara lättare att vika ner sen när lådan är klar. På de små flikarna vid sidan har jag också klippt till dem så att de är lite avsmalnande. Tänk tablettask, så har ni rätt.

Nu skär vi till stommen till kortet. Skär till en bit cardstock som är 5 3/8″ x 11 1/2″. Biga den på 5 3/8″ och på 6 1/8″. Så här blir det:

smartbox7

Nu ska vi fästa vår låda på högra sidan av kortstommen. För att det ska bli så rakt som möjligt börjar jag med att fästa kanten som ska vara närmast ryggen på kortet, sedan nederkanten och sist ytterkanten.

smartbox8

Så här blir det. Nu kan man välja om man vill behålla kortet så här, eller om man vill fästa ryggen på kortet längs lådan också. Jag har gjort det, och då ser det ut såhär:

smartbox9

Så här ser kortet ut nu, när vi har byggt det klart. Som en stor tablettask med en lucka på framsidan. Dessutom får ni en liten glimt av mitt scrappbord.

smartbox10

Sådär, nu är det bara att dekorera med mönsterpapper och annat, stoppa i din låda och ge bort present-kort-kombinationen. Så här ser utsidan på mitt kort ut när det är klart:

smartbox11

Och här är insidan:

smartbox12

Jag har häftat fast ett par små pappersremsor på fliken till lådan för att det ska bli lättare att öppna och för att det tydligare ska synas att det finns något mer än kortet.

smartbox13

Tänkte att jag skulle visa det första kortet jag gjorde på det här viset också. Det är somrigare och blommigare än det höstiga jag visat här ovanför, och jag har häftat fast ett band istället för pappersremsor.

smartbox14

Hoppas att ni testar att göra ett sånt här kort om ni vill ge bort en box med upplevelser, för det är ett kul pyssel och blir väldigt fint. Med tyngden från boxen känns det riktigt lyxigt att ge bort!

lyktalogga

1 kommentar

Filed under 'lykta, Kort, Scrapptorget, Tutorial

One response to “Smartcard-kort

Kommentera

