Project Life

Nyfiken-p-logga-2

Jag tror inte någon har missat att en av de senaste trenderna inom scrapvärlden är det som kallas för Project Life. Det finns många olika tillverkare som marknadsför detta fenomen under olika namn, men de har alla gemensamt att de hävdar att det är ett enkelt och snabbt sätt att få in sina foton i album eftersom man använder sig av färdiga, koordinerade kit som passar perfekt i de plastfickor som säljs till.

När jag först stötte på begreppet Project Life för ett par år sedan så tyckte jag inte att jag hade något behov av det, eftersom jag redan klistrar våra foton på lösa, vita albumblad som är aningen större än A4. Det går fort och man kan dekorera sidorna mycket eller inte alls, och det finns plats för att skriva så mycket man vill. De foton jag tycker extra mycket om scrappar jag sedan när jag har tid och lust.

För något halvår sedan så köpte jag ett kit med papper, trodde jag. När jag öppnar förpackningen inser jag att kitet även innehåller plastfickor i olika varianter. Sedan dess har det blivit liggande, men för ett par veckor sedan bestämde jag mig för att pröva, allt material hade jag ju redan. Jag hade även köpt andra kit där vissa papper var gjorda med tanke på just Project Life, med kort i olika storlekar och format.

Jag bestämde mig för att göra sidor om Sommaren 2013 till mitt BOM (Boken om mig)-album. Jag kopierade bilder jag ville använda till en speciell mapp på datorn och började planera sidorna. Jag tyckte det var svårt, både att välja ut foton, vilket format de skulle vara i och att hitta passande kort från kitet. Många av de färdiga korten var dubbelsidiga, så jag planerade bägge sidor av plastfickan samtidigt. Jag använde mig både av de kort jag hade hemma och sådana jag skurit till själv. Eftersom man måste hålla sidorna platta så dekorerade jag bara med washitejp, papper, pennor och stickers.Jag tänkte här visa upp några av de sidor jag gjorde (det var svårt att fota på grund av blänket i plastfickorna, så ni får ursäkta att det syns lite dåligt). Här är den första som blev klar:

DSC_4094förm

Detta formatet med sex liggande fickor tyckte jag om, och det fanns mycket att välja mellan bland de liggande färdiga korten. Nästa uppslag var svårare.

DSC_4104förm

Den vänstra fickan hade också ett format jag gillade, men den högra med sex stående tyckte jag var riktigt svår att få till. Den sista sidan jag tänkte visa kommer här:DSC_4102förmDet är nog favoriten bland de sidor jag provat. Jag tycker mycket om att det är olika storlekar och format på fickorna.

Jag tycker inte att Project Life var riktigt så enkelt som tillverkarna vill hävda. Det kräver en del planering för att få till bra, vilket visserligen går fortare när man fått lite erfarenhet. Jag upplevde också att alla foton man ville ha med inte fick plats. Jag gillade inte heller att man var så bunden av plastfickans design, och man var naturligtvis tvungen att att ha samma design även på nästa sida.  Dessutom kostar det en del om man vill köpa färdiga kit.

Det som är positivt är att man kan blanda sina Project Life plastfickor med de 12×12″-sidor man gör eftersom de är lika stora och på så vis få variation, samt att man får med många foton och ordentligt med journaling. Jag ska också erkänna att något inom mig känner tillfredsställelse av att sätta in foton och kort i plastfickor som passar perfekt. Jag kommer att göra fler sidor till mitt BOM-album, det passade det utmärkt till, tycker jag. När det gäller tidsåtgång, valfrihet, kostnad och utrymme är däremot mitt system med ”vanliga” fotoalbum överlägset.

Banner_Dorcas

2 kommentarer

Filed under 'Dorcas, Nyfiken på..., Scrapptorget testar

2 responses to “Project Life

  1. Känner som du, det tar mest tid att fundera ut vilka foton man ska välja, men igår valde jag foton och mest skrev jag ut små storlekar och sen så sätter jag bara in dem oavsett om de är på fel håll och ibland satte jag två små i en stor plastficka. Då gick det lite snabbare. Men upptäckte att det kitet jag köpte för nåt år sedan inte hade kort som var åt båda hållen, fast de sålde sådana plastfickor.

  2. Pingback: Mer Project Life | ScrappTorget

Kommentera

