Ett foto, två stilar

layouter2_53847054

Det finns som bekant många olika stilar inom scrapbooking. Jag tänkte visa två layouter med helt olika stilar, en clean and simple och en romantisk. Jag har använt samma fotografi till dem bägge och även samma färgval. Den första är vad jag skulle kalla clean and simple.

DSC_3320förm

Det är vit cardstock som grund och jag har använt vitt i olika strukturer för att skapa intresse. Det är en kakservett, modeling paste, maskinsömmar och bokstäver. Omkring fotot har jag samlat de få dekorationerna i bruna och blå toner.

Även nästa layout går i färgerna blått, brunt och vitt, men stilen är mer romantisk. Jag har använt samma foto, men har i bildbehandlingen dämpat färgerna, tonat bilden åt brunt och även skrivit ut den i större format.

DSC_3347förm

Romantisk  för mig betyder flera olika mönstrade papper, gärna med mönster såsom medaljonger eller rankor, slitna och inkade kanter, mycket dekorationer i form av spets, knappar, metall och naturligtvis blommor. Närbesläktade stilar är vintage, shabby chic och ephermera.  Det finns ju inte några skarpa gränser mellan alla de stilar som finns, och det är också till viss mån individuellt hur man vill definiera dem.

Banner_Dorcas

2 kommentarer

Filed under 'Dorcas, Layouter

2 responses to “Ett foto, två stilar

  1. ingba

    Åh, så fina båda två.

Kommentera

