Sjung om studentens lyckliga dar!

inspiration-1

Gator och torg börjar fyllas med glada ungdomar med vita mössor och snart är det dags för studentexamen på våra skolor runt om i Sverige. Som scrappare eller kortmakare är detta såklart en tid som för många kanske innebär att ett och annat studentkort skapas i pysselhörnorna. Idag kommer vårt team och våra gästande inspiratörer att ge er lite inspiration i form av sina varianter på studentkort.

* * *

Jag bjuder på ett kort i blått, vitt och gult med mycket blommor på – en färgkombo som jag tror är ganska vanlig till den här typen av kort. Som text finns det så många alternativ och jag valde att skriva ”På din dag” helt enkelt.

Studentkort_ST

Jag hoppas att jag har kunnat inspirera lite grann till blommigt/prickigt studentkort!🙂

LoggaTettizLITEN

* * *

Jag, cri_kee, har skapat två studentkort i traditionell studentstil.  Det är gjorda av fjolårets spillbit av studentpapper som fanns kvar i mina gömmor. Korten är något mindre i storlek, 10*12,5 cm, eftersom jag inte hade så mycket papper kvar. Först ut är mitt studentkort till en tjej. Eftersom papperet innehåller texten ”sjung om studentens lyckliga dag” har jag valt att inte använda någon textstämpel.

Student tjej

Mitt andra studentkort är till en kille och som ni märker är det liksom ”same, same but different”!  Förutom stämpelmotivet är det enbart den stansade kanten som skiljer dem åt.

Edwin student

Det var allt vad jag hade att erbjuda denna gång. Jag hoppas jag inspirerat er att använda upp de små spillbitarna där hemma i gömmorna.

Banner_Cri_kee

***

Jag, Ingba, har också gjort ett studentkort att visa och för mig lär det bli fler gjorda. Jag har nämligen en alldeles egen student hemma.

IMG_6263x

ingbalogga1

***

Mitt, HelenThs, studentkort är till en kille och det är ett teleskopkort i steampunkstil, något som jag velat prova att göra en längre tid och nu äntligen fått till. Kugghjulen har jag stansat ut med Cameon, kladdat med olika medier och färger för att få metallfärger och embossat med Utee. Så här ser kortet ut innan man drar ut det i det lilla handtaget.

teleskopkort

Så här ser kortet ut när det är helt utdraget med en liten dikt och gratulationshälsning.

teleskopkort

En lite annorlunda variant kanske, men förhoppningsvis kan det inspirera någon att tänka ”outside the box”.

Banner_HelenTh

***

Jag, Dorcas, har gjort ett kort till en kille som har gått ett naturvetenskapligt program med inriktning IT.

DSC_1180bförm

Jag har skurit ut ett kretskort med min Cameo och mattat det med olika papper i varierande storlekar.  Även siffrorna är utskurna med Cameon och monterade på häftkuddar samt lackade med 3D-lack. Studentmössan är ett stämplat motiv  där jag färglagt skärmen med svart Glaze-penna för att få glans och sedan haft på svart respektive vitt flock på bandet och kullen.  Som avslutning har jag limmat på en guldfärgad halvpärla på bandet.

Banner_Dorcas

***

Jag, Lillpiga, har ju äran att vara gästdesigner hos ScrappTorget i maj månad så även jag har ett studentkort att visa upp. Jag har skapat mitt i färgskalan blått och vitt. Min symaskin har fått komma fram i ljuset, tycker det ger en fin effekt med sydda kanter på alstren. Rosor i överflöd såklart, älskar de blå rosorna i färgen Royal Blue och en hel del bling, precis som det ska vara enligt mig.🙂

 DSC04853

***

Jag, Jeany har gjort ett studentkort med en färgkombo som kanske inte förknippas traditionellt med studenten men som jag tycker är härligt somrig;  cerise, orange och en touch av blått. Jag ville tuffa till kortet lite och därför fick den här coola tjejen vara med:). Pappren har jag haft länge i mina gömmor och nu kom de till användning. Hoppas du blir inspirerad av gå igenom dina gömmor och använda äldre produkter, kanske på ett nytt sätt:)

cardGrattisJeanys500px

Banner_Jeany

***

Jag, Pillan, har gjort ett studentkort i ”traditionella” färger och storleken 14 x 14 cm av papper jag hade kvar från förra året, och de passar ju lika bra nu. Tycker det är väldigt svårt att göra kort till killar, vill inte pynta till det med massa blommor och annat ”lull lull”. Så på det här fick det bli några utstansade stjärnor och en knapp och på den en blå-gul rosett.

 IMG_0175

Har också använt en bit mesh och ett par utstansade dies som jag stämplat med textstämpel i, och några olika stämplar som jag stämplat lite här och var med för extra effekt på mönsterpapperet. Motivet har jag målat med både Copic och ProMarkerpennor. Det blir fler studentkort framöver för min del, för även jag har en alldeles egen student hemma i år!!

Banner_Pillan

***

Jag, agnelia, gjorde ett annorlunda kort som kanske inte skriker ”Student” men passar bra ändå. Speciellt till en ung dam som har gått ett gymnasieprogram som kan leda till många olika vägar men som nu måste välja vart hon ska gå härnäst.

STUDENT2013agnelia

agnelialogga1
***

Jag, linaliten som gästar Scrapptorget i maj, ville göra ett studentkort med traditionell känsla i mer modern stil och kände inte för att använda blått och gult. Det fick därför bli ett kort i gult och grönt med bakgrundsstämplar för att få lite mer liv i kortet.

scrapptorget3

* * *

Efter denna kortkavalkad hoppas vi att ni har fått en dos inspiration och massor med idéer om hur ni kan utforma årets studentkort! Vi tackar speciellt våra gästdesigners som bidragit med underbara skapelser!🙂

loggascrapptorget

2 kommentarer

Filed under 'agnelia, 'Dorcas, 'HelenTh, 'Ingba, Gäst-DT, Inspiration, Jeany, Kort, Pillan, Scrapptorget, Student, Teamets tolkningar, Tettiz

2 responses to “Sjung om studentens lyckliga dar!

  1. leamon

    Wow så många härliga alster! Grym inspiration!!!

    kram♥

  2. Väldigt inspirerande kort allihop!! Så kul att flera av er vågat tänka ”utanför ramen”. Superbra!!!🙂

Kommentera

