Att åka på scrapträff del 2 – Hur var det?

Sist jag bloggade här skrev jag om mina packningsfunderingar när jag skulle åka på min första stora scrapträff. Idag tänkte jag berätta för er hur det faktiskt var att vara på träffen.

Jag var på Svensk Scrapbookings träff i Karlstad, som de har samtidigt som det är scrapmässa. Vi fick vår första utmaning innan helgen – att skapa en namnskylt med temat 80tals-schlager. Det skulle vara med en textrad från en valfri schlagerlåt också. Eftersom neonfärger och glitter inte riktigt är min grej så valde jag Pernilla Wahlgrens Piccadilly Circus:

lykta träff3

Träffen började på lördagmorgonen, vi fick komma och packa upp våra saker redan vid halv nio på morgonen. I träffrummen var mindre konferensbord sammansatta till större bord med plats för fyra, sex eller åtta personer. I anmälan fick man anmäla vem man ville sitta tillsammans med. På varje plats stod en goodiebag! Några papper, ett par små gummistämplar, ett stort ark med blandade clearstamps, kuvert, blommor, lite band och andra dekorationer. Eftersom jag är löjligt förtjust i presenter (verkligen, jag är som en småunge på julafton!) var goodiebagen det första jag gav mig på!

När vi packat upp och kommit i ordning lite på våra platser var det dags för träffens fösta samling. Lite info om träffen och det viktigaste av allt: utdelning av häftet med helgens utmaningar! Eftersom jag är urusel på att komma ihåg att fotografera, så kommer ni att få nöja er med bilder på mina alster till utmaningarna.

bild-377

Efter samlingen fick vi som var anmälda till träffen tillgång till mässan en stund innan den öppnade för alla andra. Jag hade beställt lite saker i förväg i en av butikerna som jag passade på att slippa fraktavgiften för. Sen var det bara att ge sig på utmaningarna! Det fanns skisser till både kort och layouter, utmaningar för mixed media, alter, temautmaningar… Jag hann inte med alla, och några hoppade jag över (mixed media är inte riktigt min grej).

Den första utmaningen jag gav mig på var att göra en layout där vi bara fick använda material som började på bokstäverna S och T. Vissa undantag fanns, sardstock, sapper och toton fick vi lov att ha med (cardstock, papper och foton). Dessutom skulle det finnas med ett ord som började på ST eller TS. Så här blev mitt bidrag, Statue of liberty:

lykta träff STJag har med tag, tyllblommor, sidenblommor, stickersbokstäver, twine och strimlor (av papper). Ordet Statue har jag stansat ut med bokstavsdies i cuttelbugen. Har sett många som gör så med sina elektriska skärmaskiner och jag tycker det är snyggt, och det går ju lika bra med vanliga dies, så länge det är lösa bokstäver och inte flera på en platta. Med en bit washitape håller de sig fint på plats!

Efterhand som alsterna blev klara lade man ut dem på bord med en liten nummerlapp och längre fram på dagen fick alla rösta i del olika utmaningarna. Första dagens utmaningar hade deadline klockan fem, och sen hade vi en halvtimme på oss att titta runt och lämna våra röster. Varje tävling hade tre pris, ettan och tvåa röstades fram och ett pris lottades ut. Första dagen hade jag inte tur i någon av tävlingarna – men jag fick höra en tjej bredvid mig kommentera min S och T-layout och säga att hon ville lifta den! Så det kändes nästan som att vinna ett pris bara det!

Jag och min kompis tog små pauser ibland och strosade runt på mässan, antingen för att vi behövde sträcka på benen eller för att vi hade kommit på något vi saknade och behövde köpa till någon utmaning. Det är praktiskt, men lite farligt för plånboken, att vara på en träff med tillgång till massor av butiker!

På kvällen fick vi middag och underhållning och sen var det fritt fram att sitta och scrappa fram till midnatt. På midnattsscrappen fick vi en extra utmaning, en STOR tag och på den skulle vi skapa något med en ordvits eller ett ordspråk på. Jag valde ett favoritcitat ur Bibeln:

lykta träff4

Vi orkade bara hålla igång till klockan elva på kvällen, sen gav vi upp. Men på söndagen var det full fart igen! Den dagens utmaningar var mest kort och jag gjorde två som jag blev riktigt nöjd med. Dels ett efter den här skissen:lykta träff5

lykta träff6

Det andra kortet gjorde jag efter den här skissen:lykta träff7

lykta träff8

Det blev ett inflyttningskort till min lillebror och hans fästmö som nyss flyttat. Med det här kortet vann jag andra pris! Det gjorde mig ofantligt glad och överraskad, för det fanns verkligen massvis med fina bidrag. Jag hade mest hoppats på att ha tur och kanske få ett utlottningspris.

Den oslagbart roligaste och stressigaste utmaningen kalldes för Mickes Magiska Minutrar, och gick ut på att skapa ett kort efter givna intruktioner från Micke (som arrangerar mässan). Under tio minuter fick vi reda på en sak varje minut som skulle vara med på kortet, och efter de tio minutrarna skulle kortet vara klart! Om jag minns rätt ordning så var det det här som skulle vara med: En pil. Ett prickigt papper. En pil till. En knapp. En stjärna. En fin kant. Ett runt mönsterpapper. En rosett. En pil till. Ett ord som rimmar på ”icke”. Så här blev mitt kort (jag hörde fel och trodde det skulle rimma på Micke…):

lykta träff9

En helt hysterisk utmaning, men det var väldigt kul! Och mitt kort blev ändå ganska bra, trots total improvisation. Med lite justeringar tror jag faktiskt att jag kan tänka mig att ge bort det till någon – kanske nån vars födelsedag man NÄSTAN glömt bort…

Några utmaningar till hann jag med, men jag nöjer mig med att dela med mig av höjdpunkterna här. När träffen var slut kom den sista utmaningen – att få plats med allt jag köpt och gjort i packningen! Det tog en stund, men jag lyckades med det med!

Det var väldigt, väldigt roligt att åka på stor träff och jag kommer absolut att göra det fler gånger. Så har du inte provat – ta mod till dig (och kanske en kompis med dig) och åk!

lyktalogga

Lämna en kommentar

Filed under 'lykta, Kort, Layouter

Kommentera

