Att åka på scrappträff – del 1: Packning!

I helgen åkte jag på mitt livs första stora scrappträff! Jag har varit nyfiken på att åka länge, men inte riktigt vågat ge mig iväg, lite för att jag inte riktigt visste vad jag hade att vänta. Så därför tänkte jag att jag skulle berätta för er hur det var, och kanske göra att någon mer vågar åka på träff för första gången!

Eftersom jag omöjligen kan hålla mig kort när jag berättar, så får ni ta del av mina erfarenheter i ett par olika delar.

Packningen
Oh, himmel, hur packar man för en helgs pyssel borta? När man inte vet vilka utmaningar som kommer att dyka upp eller hur mycket plats man kommer att ha att breda ut sig på… Vad tar man med sig? Hur packar man så att det är åtkomligt? Vad ska man komma ihåg?

Vad tar man med sig? Alldeles för mycket, troligtvis, är min erfarenhet, både av min egen packning och av att kika på andras packningar. Men det jag lärde mig efter helgen var att följande saker räcker rätt så långt (i alla fall för mig och min stil):
– Vita och kraft cardstock
– Ett eller två kit med 30×30-papper, antingen som man plockar ihop själv eller från en kollektion.
– Ett eller två block med 6×6-papper
– Dekorationer som passar till mönsterpapprena du tar med dig
– Lim, tejp och 3D-kuddar
– Saxar, kniv, kantskrapa, skärunderlägg
– Stämplar, stämpeldynor och akrylblock (motivstämplar till kort tog jag med uppstämplat och nöjde mig med att packa textstämplar och bakgrundsstämplar)
– Färgläggningsgrejer – pennor, färger och penslar, beroende på vad du använder
– Mister och färger om du använder sånt
– Stansar och dies, stansmaskin om det inte finns att låna. Jag packade med mina plattor till cuttlebugen, men lämnade maskinen hemma. Då kunde jag lägga ihop min ”macka” i lugn och ro och slippa köa vid maskinen.
– Kladdpapper
– Blyertspenna, sudd, linjal
– Skärmaskin
– Vattenflaska, godispåse och termosmugg (så att kaffet/teet håller sig varmt trots att man glömmer dricka det halvvägs för att man kom på nån bra grej och var tvungen att scrappa vidare)

Hur packar man det? Det finns många dyra scrapväskor att investera i, men det finns billigare alternativ också. Jag har mina pennor, saxar, mister, stansar, häftapparat, lim, tejp och sånt jag använder mycket i en elektrikerväska från Biltema.

bild-388

Den kan stå på bordet när man pysslar och då har man verktyg och allt sånt nära och lättillgängligt. Det finns ett fack undertill där jag har en liten låda med stämpeldynor och chalks.

Min övriga packning fick bo i en lagom billig förvaringsväska från Slöjd-detaljer. Den visade sig dock inte riktigt vara gjord för långa resor med flera tågbyten… lite för tung väska och x2000s trånga, höga trappsteg gjorde att en stor bit av fronten bröts av. Det syns inte under tygöverdraget, och som tur är höll den ihop hela vägen hem ändå.

lykta stor väska

Innan min stora väska gick sönder på vägen hem så var den jättebra och lätt att ha sakerna åtkomliga i under träffen. Den gick att ha under bordet och dra fram när jag behövde något i den.

Det jag glömde bort att tänka på när jag packade hemma var att det skulle finnas plats att ta hem de alster jag gjorde under träffen. Jag glömde även bort att det var mässa samtidigt som träffen, och att det är i princip omöjligt att inte shoppa med sig en hel del saker som också behöver få plats i packningen på vägen hem… Men med lite modifikationer i packningen lyckades jag få med mig allt hem ändå.

Hur mycket plats har man att breda ut sig på? Ja, det är ju svårt att veta. På träffen i Karlstad hade de satt ihop flera små konferensbord till större bord och vi fick vars ett konferensbord att breda ut oss på. För mig, som har ett jättestort skrivbord hemma och ändå tycker att det blir trångt, så kändes det lite litet. Men min vän som jag åkte tillsammans med, som har ett pyttetlitet bord att pyssla på hemma, tyckte att hon hade massor av plats att pyssla på!

Fiffiga lösningar som gör att du har många saker lättåtkomliga är bra. Min verktygsväska var toppen, liksom att ha en låda att ställa 6x6block, spillpapper, cuttlebugplattorna och annat smått och gott i. Att packa mina Promarkers i en gammal necessär som är tänkt att hängas upp var mindre fiffigt, märkte jag. Den halkade runt och var allmänt opraktisk. Får hitta en bättre lösning till nästa gång.

Nästa gång jag bloggar ska jag berätta lite om hur det faktiskt var på träffen!

lyktalogga

3 kommentarer

Filed under 'lykta, Tips och idéer

3 responses to “Att åka på scrappträff – del 1: Packning!

  1. Vilket kanoninlägg! Jättebra information för den som inte varit iväg tidigare och även lite tips för oss som har det.

  2. Så roligt att höra det från en träffnybörjares synvinkel. Man tänkter till själv fast det var några år sen man spräckte den ”oskulden”.😉
    Synd på väskan.😦

  3. Tack för bra tips! Ska på min första stora träff i april och funderar mycket på packningen…

Kommentera

