Paper piecing

tekniktips-11I motsats till allt om färgläggning den senaste tiden så handlar mitt inlägg om ett alternativ, nämligen paper piecing. Ett pilligt men roligt sätt att variera sina kort.
Det kan vara bra när man inte är på färgläggningshumör (vilket händer mig då och då), kanske inte har pennor tillgängligt, vill matcha motivet exakt med mönsterpappret eller bara är sugen på paper piecing. Man kan välja att paper piecing på hela motivet, bara kläderna eller nån enstaka detalj.
agnelia paper piecing
Det viktigaste man behöver är en riktigt bra sax att klippa med. Jag använder en svart Tildasax från Panduro som är min absoluta favorit. Den kostar ca 50 kr. Den är jag noga med att bara använda till finklippning och inget annat.
Limpenna är nog enklast att använda till detta även om vanligt lim eller limstift fungerar. Dubbelhäftande tejp går också men mycket klippande blir det. Vill man ha mer höjd på en eller flera lager så kan man använda 3D-kuddar som finns ända ner till 1mm höjd.
Därefter behövs en stämpeldyna som torkar snabbt. Jag använder Mementos Tuxedo Black, vilket passar bra då jag ibland inte paperpiecar allt på mitt motiv utan färglägger t ex huden med copicpennor. Sen är det bara att plocka fram stämplar, mönstrat och/eller enfärgat papper och sätta igång!
sax
Till det här kortet använde jag samma stämpel som kortet högst upp i inlägget. Jag visste inte riktigt vad jag var sugen på att ha för mönsterpapper så jag stämplade upp en hel del. De som blev över sparade jag i ett kuvert till nästa gång.
Jag valde ut några och började klippa. Tänk på att det som ska vara de översta lagren, de som ska synas, måste vara klippta precis i kant utanför de svarta linjerna. Det som ändå ska döljas av övriga lager kan med fördel klippas mitt i den svarta linjen eller strax innanför så att de inte råkar sticka ut om man sen limmar ihop dem nån kvarts millimeter snett.😉
uppstäplat
Här är de utklippta delarna. Jag valde en bit ljust färgad CS istället för att måla alla huddelar som jag först hade tänkt. Det gjorde jag däremot på kortet ovan.
ihop

Då var alla delar ihoplimmade. Denna gång använde jag lim då båda mina limpennor gett upp samtidigt. Kan säga att jag verkligen föredrar limpenna till detta.
isär
Så här blev det färdiga kortet (minus glittret som jag lade på i efterhand).
agnelia-pp färdigt kortagnelia - pp färdigt detalj
Några fler exempel. Här är bara klänningen och mössan paper piecad.
kläder
På detta kort har jag färglagt motivet som vanligt med copics på stämpelpapper men på tre likadana uppstämplade motiv och sedan klippt ut och limmat för att få lite höjd/lager på lagerkänsla. Så det behöver inte vara mönstrat eller enfärgat papper när man gör paper piecing.
rosakortet-färdigtrosakortdetalj
Här är hela ballerinan gjord i flera lager PP och även molnen och regnbågen.
motivmoln
Hoppas att jag lyckades inspirera några av er till att testa detta. Pilligt men kul, i alla fall när man väl är klar.😉
agnelialogga1

3 kommentarer

Filed under 'agnelia, Kort, Stämplat, Tekniktips, Tips och idéer

3 responses to “Paper piecing

  1. Åh…så härlig inspiration….jättefina kort!
    Kram Inga

  2. Jag måste ju erkänna att jag bara testat denna teknik kanske EN gång tidigare. Inser att jag måste nog testa igen – det blir så läckert!

  3. åh vad snyggt! Inser att det var grymt längesedan jag gjorde något i pp!

Kommentera

