Tutorial på bakgrund

tutorial-2-1Här visar vår gästDT Babsan/Gunilla upp en tutorial på en vacker bakgrund.

1)      Jag börjar med att stämpla mitt motiv direkt på min kortbas och sedan på en post-it lapp med så stor del av motivet på den ”klistriga” sidan som möjligt. Det man bör tänka på är att beroende på vad man är van vid att färglägga på så kan pennorna reagera lite annorlunda än de brukar.
babs-tut01
2)      Därefter färglägger jag mitt motiv. (Ja, jag färglägger först trots risken att göra fel helt enkelt för att jag tycker det är enklare. Man kan naturligtvis göra tvärt emot, bakgrunden först och färglägga sen, det är en smaksak.) Klipp ut ditt motiv från post-it lappen och fäst över det färglagda motivet. När jag klipper ut motivet som jag maskar med är jag noga med att klippa i, eller precis intill, de svarta strecken för att det inte ska bli en vit ”aura” runt motivet. Jag maskar även av som till en distressruta; jag river mitt i klisterremsan på post-it lappar och monterar på lagom avstånd från kanten.
babs-tut02
3)      Här saknas det ett foto som jag glömde att ta men jag har i vart fall färgat in distressrutan i mina valda färger, i det här fallet Faded jeans, Weathered Wood och Pumice stone, med hjälp av en ink blending tool. Var försiktig på den halva av motivet som inte är klistrig, det är lätt att man kommer in under maskningslappen med sin blending tool.

4)      Därefter använder jag en eller ett par stenciler som jag färgar in valda delar av. Här har jag använt Art is (med faded jeans) och Harlequin (med Pumice stone) från Crafter’s Workshop.
babs-tut03
5) Med maskningslapparna kvar kan man lägga till ytterligare mist eller andra medium. Jag har skvätt lite glimmer mist, Dark denim, över ….
babs-tut04
6) …. och använt inka gold, Graphite, runt kanterna så när jag tar bort alla lappar ser det ut så här.
babs-tut05
7) Antingen kan man vara nöjd så eller så kan man ju fortsätta bygga på med textstämplar och dekorationer. När jag stämplar ovanpå så här så väljer jag alltid en Archival- eller Staz-On dyna för att det med säkerhet ska fästa.
babs-tut06

Och med det så säger vi på Scrapptorget ett stort tack till Babsan för de fina alster och inlägg hon har delat med sig av här till oss och er läsare!

3 kommentarer

Filed under Gäst-DT, Inspiration, Kort, Tekniktips, Tutorial

3 responses to “Tutorial på bakgrund

  1. Snyggt Babsan! Nu vill jag hem och maska🙂

  2. Riktigt läckert! Insåg att jag saknar Inka gold i min pysselrum, och jag som har stått emot så länge… *suckar*😉

  3. Annelie - emrika

    Skitsnyggt Babsan!

Kommentera

