Färgläggningstema – Distress Markers

FärgläggningBANNER

Distress Markers är en vattenbaserad penna från Ranger/Tim Holtz.  Pennorna finns i 37 färger, samma som övriga distressprodukter. Jag tycker ändå att det finns nyansskillnader mellan refillerna och pennorna. Pennorna har också 2 olika uddar, en fine och en brush som man oftast använder när man målar.

lgpics_DistressMarkers(bild lånad från Ranger)

Man kan köpa alla pennor i serien i en tub (som är på bilden) för strax under tusenlappen men man kan också köpa pennorna styckvis för  35 kr.

IMG_6034

När man färglägger med pennorna behöver man en vattenfast stämpeldyna, en penselpenna eller pensel och vatten, Tim Holtz egna papper (dyra) eller ett bra akvarellpapper. Jag har provat en hel del akvarellpapper med det som jag tycker fungerar bäst är Canson Montval. Jag använder också en bit hushållspapper, torky eller liknande (återkommer till det).

2013-01-13

Jag börjar alltid med håret och då brukar jag använda färgen walnut stain  och den fina spetsen. Jag fyller i alla ritade streck och sen drar jag ut färgen med penselpennan lite grann men lämnar områden omålade. Jag börjar med håret eftersom jag vill att första färgen skall hinna torka ordentligt innan jag fortsätter med skiftningarna i håret.

2013-01-131

När jag målar med Distress Markers använder jag samma teknik som med akvarellpennorna men jag målar mycket mindre yta åt gången. Jag målar med brush-sidan av pennan utefter konturen och sen använder jag penseln och vatten (penselpenna) och börja vid kanten och med små cirkelrörelser och för  penseln mot mitten. Då blir det ljusare färg in mot mitten. Jag fortsätter så tills jag har målat hela ytan som skall vara i den färgen. Det är nu jag har nytta av mitt hushållspapper om jag tycker att det blir för mycket färg/vatten på penselpennan stryker jag av färg på pappret. Det blir ofta det efter ett tag. Om man är en van färgläggare kan man tänka på hur ljuset faller och måla mörkare och ljusare efter det.

IMG_6049

Jag  fortsätt sen att göra likadant på resten av motivet men målar helst inte två intilliggande ytor om det inte är helt torrt för det är lätt att färgerna flyter in i varandra. Jag brukar lösa det med att måla 2 motiv samtidigt.

IMG_6052

Vill jag förstärka veck eller konturer eller kanske vill ha mer färg på motivet är det bara att göra samma sak igen.

IMG_6055

När jag målar det sista på håret brukar jag använda färgen antique linen och målar över hela håret även det som jag målade med walnut stain så att det blir skiftningar i håret. Jag lämnar några små fält omålade.

Det här är mitt sätt att använda Distress Markers och det finns naturligtvis fler.     Jag förbereder ofta genom att måla hår och hud på mina motiv så att det är klart. När jag sen behöver ett motiv är det lätt att måla resten i de färger man vill ha.

IMG_6059

Så här tycker jag om pennorna:

Fördelarna med Distress Markers är att de är lätta att ta med och jag använder dem alltid till håret. Man kan också skriva med dem och använda dem på stämplar.

Nackdelarna är att man måste ha ett bra papper annars biter sig pennorna fast och det är svårt att måla ut dem med penseln. Jag tycker också att det är lättare att måla hud med Distress Ink refiller. Riktigt besviken är jag på de röda färgerna som inte är röda utan rödbruna.

ingbalogga1

Lämna en kommentar

Filed under 'Ingba, Färgläggning, Kort, Tekniktips

Kommentera

