Färgläggningstema – Distress refiller

FärgläggningBANNER

Färgläggning med distressrefiller.

Vad behöver man?
* distressrefiller (eller dyna)
* pensel eller vattenpensel
* akvarellpapper
* vattenfast stämpeldyna
* valfri stämpel

distressrefiller färgläggning (7)

Distress Ink är en vattenlöslig färg som finns i 48 blandningsbara färger. De säljs både som dyna och som refill. Det jag använder när jag färglägger är refillerna men många använder en dyna och plockar upp färg direkt från dynan eller genom att trycka dynan mot ex. ett akrylblock och därifrån plocka färgen.

Jag använder mig oftast av två olika tjocka penslar av blandhår (nr2 och nr4), som är avsedd för akvarellmålning men där är smaken som baken! 2:an är min favorit… Vattenpenna/pensel har jag inte riktigt kommit överens med men har funderat på att ge det en chans till, är ju smidigt om man är på träff etc.

Pappret jag använder är akvarellpapper som tål massor av vatten utan att luckras upp. Jag har länge använt Canson Montval 200g/m2 men många föredrar ännu tjockare papper.

Stämpeldynan måste vara vattenfast och min personliga favorit är Memories. Andra bra dynor är Versafine och StazOn. Jag brukar stämpla med svart dyna men för att få ett mjukare intryck kan man använda sig av grå eller mörkbrun dyna!

Använder man sig av refiller behöver man någonting att droppa/hälla upp sin färg på. Man kan ta det man har hemma, ett glasslock, tallrik, akrylblock eller något annat med glatt yta. Jag har nyligen köpt mig en Ink palett från Ranger där det får plats 36 färger men tidigare använde jag mig av en pärlförvaring med små burkar i en liten ask. Då jag sparar mina upphällda färger från gång till gång är det bra med lock som skyddar mot damm och katthår😉

Jag har i dagsläget 24 färger i refiller och några dynor och har klarat mig långt med dessa i flera år då de är blandningsbara och lätt att få olika nyanser beroende på hur mycket vatten man använder vid färgläggningen.

Priserna variera lite men en dyna kostar oftast mellan 45-55 kr och refillerna ca 39-49 kr i svensk butik. Jag har färglagt med distressrefiller sedan jag började med denna hobbyn 2005-06 och har ännu inte behövt köpa till någon färg så de är ruskigt dryga!

Några av mina favoritfärger som jag kan rekomendera att börja med:

* Tattered rose (till bl.a. ansikte)
* Vintage photo (varm brun färg)
* Faded jeans (blå)
* Victorian Velvet (fin gammalrosa färg)
* Walnut stain (mörkbrun)
* Mustard seed (gul)
* Peeled paint (ljusgrön)
* Black soot (svart)
* Antique linen (jag använder den ofta till blont hår och skuggar med walnut stain eller runt motiven för mer liv i bilden)
* Weathered wood (grå-blå som jag gärna skuggar med på vita partier)
* Chipped sapphire (mörkblå som jag bl.a.ofta använder runt motiven för mer djup)
* Röd färg kan vara svår (har inte riktigt koll på de nyare färgerna) men jag använder ofta Fired brick och skuggar/fördjupar med Aged mahogney.

Det viktigaste är att DU tänker efter innan vilka färger du tycker om att jobba med – ljusa pastellfärger? Mörkare färger? Därifrån kan man utgå från sin egen färgskala.

distressrefiller färgläggning (6)

Innan jag börjar med att färglägga bestämmer jag mig från vilket håll ljuset ska komma och då blir skuggan på andra sidan. Jag brukar börja med håret eller ansiktet och lägger färg utmed kanten där jag vill ha den mörkaste skuggan sen. Penseln har jag fuktig när jag plocka upp färgen, sköljer sedan i vatten och drar av på handen/på hushållspapper så att den är ”lagom” våt igen. På små ytor har jag torrare pensel och större ytor använder jag mer vatten.

distressrefiller färgläggning (5)

Jag fortsätter likadant med kläderna men på små ytor lämnar jag gärna en liten del omålad för att få bättre skuggeffekt.

distressrefiller färgläggning (4)

Jag lägger lager på lager med skuggor och låter det torka till mellan varven. Jag fuktar penseln och jobbar/gnuggar skarvarna mellan lagren. Fördelen med ett bra papper som tål mycket vatten är att man kan (till viss del) plocka upp färg från pappret om det blir för mycket med en ren fuktig pensel.

distressrefiller färgläggning (3)

Något jag brukar tänka på när jag färglägger är att när jag känner mig nöjd med skuggor osv så lägger jag ofta på ett lager till. Var inte rädd att det blir för mörkt. När det torkar ordentligt blir det ofta lite ljusare!

distressrefiller färgläggning (2)

Till rosiga kinder brukar jag använda mig av torrchalk som jag penslar på med en lite större riktigt mjuk pensel. Man kan även använda någon rosa nyans av refill.

distressrefiller färgläggning (1)

Så här blev det färdiga resultatet den här gången! Det färdiga kortet kommer i bloggen framöver😉 Undrar ni över något så bara fråga på!

Till den här stämpeln har jag använt mig av färgerna:

Ansikte och hud: tattered rose, lite röd/rosa chalk till kinder
Klänning: Fired brick, skuggad med aged mahogney
Hår: Först ett lager antique linen, första omgång skugga vintage photo och andra omgången walnut stain.

Leamonlogga1

1 kommentar

Filed under Färgläggning, leamon, Tekniktips, Tutorial

One response to “Färgläggningstema – Distress refiller

  1. Pingback: Grattiskort | ScrappTorget

Kommentera

