Färgläggningstema – Inktensepennor

FärgläggningBANNER

INKTENSE

Derwents Inktensepennor är unika på så sätt att man kan använda dem som akvarellpennor men att det blir som en tuscheffekt när det torkar. De är dessutom permanenta när de väl torkat. Det gör att man kan jobba med lager på lager utan att det man målade innan förstörs av det du målar ovanpå.

Det kan även användas för torrteknik om man vill det. Det är väldigt färgintensiva färger men som kan späs ut till milda toner.

Lite olika tekniker för just färgläggning:

  1. Att måla med pennorna på pappret och sedan med fuktad pensel blanda och tona ihop färgerna.
  2. Ta färg från pennan direkt med en fuktad pensel och färglägg med den färgade penseln.

Stämpeldynan bör vara vattenfast.

Själv föredrar jag metod nr 1. Eller rättare sagt det är den jag behärskar bäst.

DSC_0143

Här ovan har jag färgat in ytterkanterna med färg. Mer än så här behöver man inte inledningsvis. Nästa steg är att med en lätt fuktad pensel jobba in färgen i små rörelser in mot mitten. Jag torkar väldigt ofta av min pensel mot ett kaffefilter, för att få bort färg och vätska.

DSC_0145

Här ovan ser ni slutresultatet. Jag har även lagt på ytterligare ett lager med något mörkare färg på kronbladens kanter och in mot barnet.

Nr 2 är enligt min mening svårare men här är en länk på hur det går till:

Man kan även göra fantastiska bakgrunder med dem och de är perfekta för art journaling.

Pennorna finns i 71 färger + 1 outliner. Det finns set om 12, 24, 36 och 72 st. Man kommer väldigt långt med 24 st eftersom det är möjligt att blanda mängder med nya färger från de du har.

IN-EX har både set och lösa pennor till försäljning. Dock ej 72 setet.

Priset ligger på 450 kr för en 36 pack och 14 kr/st för lösa pennor. http://www.in-exfarg.se/pennor–kritor/fargpennor/derwent-inktense-c-349-7.aspx

Svenskt konstnärscentrum har däremot 72 st i ett set

http://www.konstnarscentrum.se/product_info.php/derwent-inktense-burk-p-17677

 Det här är endast exempel på var man kan få tag på dem. Det finns fler om man vill leta vidare.

 Hur som helst tycker jag väldigt mycket om de här pennorna och jag tycker de är väldigt prisvärda.

inspiratörtigerblomma

5 kommentarer

Filed under Färgläggning, Tekniktips, Tigerblomma

5 responses to “Färgläggningstema – Inktensepennor

  1. Clas Ohlson har 12-setet för 149.🙂

  2. Skulle det vara möjligt att få veta vilken eller vilka färger du använt till huden?

  3. Hej! Ja, det där med hudfärg är ju lite knepigt. Jag brukar använda Sicilian Yellow (nr. 0220) och Mild Vermilion (nr. 0310). Man får prova sig fram lite, sen är det ju en smaksak också hur man vill ha hudtonen. Det är övning och misstag som gäller.🙂 Hoppas du hittar en ton som passar dina motiv.

    Hälsningar Tigerblomma

Kommentera

