Färgläggningstema – akvarellpennor

FärgläggningBANNER

Hej alla och välkomna till ScrappTorgets färgläggningstema. Varje dag framöver kommer någon i teamet att visa olika färger/pennor, tekniker och lite tips och råd. Det är jag, Ingba, som börjar och berättar om hur man färglägger med akvarellpennor.

IMG_6031

Att använda akvarellpennor kan vara lättaste sättet om man är nybörjare på att färglägga stämpelmotiv. Dels är det lätt att lära sig tekniken och dessutom är de ganska billiga. Man kan köpa akvarellpennor på många olika ställen. Billiga pennor hittar du på Biltema där du får 24 pennor och pensel för 70 kr. Jag vet inte hur bra dom är för jag har inte provat just de pennorna. Dyrare pennor och med kvalitet hittar du i konstnärsbutiker och ibland i bokhandeln. Jag har Faber Castell Art Grip och det tycker jag är en bra penna. Den kostar ca 10 kr/st. Man kan köpa olika set men de finns också att köpa styckvis. Man behöver absolut inte ha så många pennor som jag har men jag skulle nog rekommendera minst 24 och att man ser till att man har en bra hudfärg.

Färgerna ser inte likadana ut när man målar med dem så jag har gjort remsor så jag kan se hur det blir och ibland provar jag lite på kanten av mitt papper vilken färg jag skall använda.

IMG_6033

Förutom pennor behöver du pensel och vatten eller en penselpenna. Du måste också använda dig av vattenfast stämpeldyna när du stämplar upp ditt motiv. Bäst blir det om du stämplar på akvarellpapper.

IMG_6035

När du börjar färglägga så ritar du runt konturen och ev. veck med den färg du har valt. Sen använder du penseln och vatten (penselpenna) och börja vid kanten och med små cirkelrörelser för du penseln mot mitten. Då blir det ljusare färg in mot mitten. Beroende på hur mycket färg du lagt vid konturen och hur mycket vatten du använder så blir målningen olika stark. Där får man prova sig fram till det man själv tycker blir bäst.

IMG_6037

Måla alltid en färg i tagen och när du skall måla nästa sak gör det en bit ifrån det du har haft vatten på så är risken mindre att det flyter i varandra. Fortsätt så tills hela motivet är målat.

IMG_6039

När motivet är färdigt är det dags att fundera på hur kortet skall se ut. Så här blev mitt kort:

SAM_6014

Det som är roligt med akvarellpennor förutom att det är lätt att använda är att man också kan måla på kartong/kraft som är ganska populärt hos vissa kortmakare. Här har jag gjort ett försök:

SAM_6015

Glöm nu inte att kika in hos oss på ScrappTorget i morgon för då kommer nya färgläggningstips.

ingbalogga1

Lämna en kommentar

Filed under 'Ingba, Färgläggning, Kort, Tekniktips

Kommentera

