Hey there…

Lucka2
Idag är det jag, agnelia, som ansvarar för luckan. Jag bjuder på en lite ovanligare kortvikning – recessed window eller fönsterkort.

Kortet är gjort med en favoritstämpel, Riley från The Greeting Farm. Och se på maken, jag har använt paljetter på kortet?!? Det är inte nåt jag tror att jag någonsin har gjort förut. Min femåring satt bredvid mig och pysslade när jag gjorde det här kortet och så fick jag syn på några av hans paljetter,  grafitgrå stjärnor. Varför inte tänkte jag och så fick jag några av honom.

Har även använt mig av 3D-kuddar under stämpelmotivet och foambokstäver med stickles för att leka mer med olika djup på detta kort.

riley-kortetriley-kortannanvinkelriley-närbildmotiv

Jag hittade en tutorial på Splitcoaststamps som jag följde någorlunda. Jag valde att göra min ovikta kortbas i 15×30 istället för deras något mindre.

Börja med att mäta upp en ruta på kortet och rita svagt med blyerts. Den ska vara 3 1/2 inch och det blir 8,9 cm. Sedan rita en till ruta innanför denna som ska vara 1/4 inch, drygt 6 mm. Rita ett kryss från hörn till hörn på rutan.

ril-1
Skär sedan med skalpell längs krysset. Biga väldigt svagt på rutornas streck.

Vänd kortet till andra sidan och vik försiktigt upp flikarna som blev när du skar upp krysset. Det är den yttre rutan som viks då.

ril-2
Vik de andra kanterna,den mindre rutan.

ril-3
Nu är det den svåra biten över.  Vänd på kortet så att framsidan är uppåt igen.

ril-4
Nu ser man bättre djupet i kortet. Härnäst så ska man skära till en bit cardstock, mönstrat papper eller annat som ska placeras i botten.  Jag valde en glittrig foam som är lite tjockare så mitt ”fönster” blev inte lika djupt som mitt första försök med denna vikning.

ril-6
Så här ser det ut från baksidan då. Fäst gärna en bit CS eller mönstrat papper över för att både dölja det skurna samt att göra det mer stabilt.

ril-insida
Här är ett foto från sidan så det syns hur djupt in ”fönstret” går.

rrriley 013
Självklart så kan man göra fönstret större eller mindre om man vill. Bara att mäta och räkna ut lite så att måtten stämmer någorlunda.😉

Lycka till med denna effektfulla kortvikning!

agnelialogga1

3 kommentarer

Filed under 'agnelia, Julkalendern, Kort, Tutorial

3 responses to “Hey there…

  1. Häftig vikning. Den måste jag prova och snyggt blev det med paljetterna.

  2. Åh, vilken rolig och annorlunda kortvikning! Tack för inspirationen!
    Kramar
    Elin

Kommentera

