Tändstickskalender – en gammal klassiker

Ja, i scrapvärlden får den väl räknas som en klassiker. Den alltid lika roliga och uppskattade tändstickskalendern som har funnits i ett antal år. Här följer en liten tutorial på hur man gör. Jag har utgått ifrån beskrivningen på Pysselskolan.
Det man måste ha är 24 st lika stora tändsticksaskar. Jag har valt de vanliga små men självfallet går det bra att använda större askar och på så vis göra en kalender med plats för större saker. Man behöver också dubbelhäftande tejp, cardstock, styvare kartong, brads, pärlor eller knappar till knoppar för att dra ut lådorna och sedan mönsterpapper och övriga dekos efter tycke och smak.

Börja med att sätta fast en bit dubbelhäftande tejp på en kortsida och en långsida på alla askar. Var noga med att bara ta tejp där och inte runt hela asken, annars är risken stor längre fram att du tejpar fast dina lådor och inte får ut dem.😉
Sortera askarna tre och tre för enkelhetens skull. Ta bort tejpen från två av dem och sätt ihop askarna tre och tre. Skär till en bit cardstock och sätt fast på ena långsidan på varje stapel med tre askar. Ta fram en bit kartong och skär till i lagom storlek, antingen så att den precis täcks av fyra staplar askar eller så att den är lite större. Klä in kartongbiten med cardstock och ev mönstrat papper. Tejpa fast de fyra staplarna på kartongbiten.
Ta en bit cardstock till, lika stor som de fyra staplarna och tejpa fast ovanpå. Det ger stadga mellan de två våningarna.
Sen upprepa tidigare steg, sätt ihop askarna tre och tre även till andra våningen. En ny stor kartongbit som blir taket på din kalender får skäras till.
Då själva stommen klar och det är fritt fram att dekorera! Just denna får dock förbli vit några dagar till för den ska min femåriga son få dekorera tillsammans med mig. Men jag har en annan färdig på bilderna nedanför.

Lådorna bör sitta i medans man monterar kalendern för stadgans skull, det kan vara lite pilligt att dra ut dem men det är det värt. Jag brukar använda brads som lådknoppar men man kan också använda pärlor och knappar som man ”syr fast”. Lådorna kan man behålla som de är, måla eller klä in med mönstrat papper. Jag valde det senare alternativet för då doldes samtidigt bradsens ben.

Siffror till lådluckorna kan man t ex stansa ut med ett litet Quickutzalfabet (Olivia, Moxie t ex), stämpla, använda stickers eller bara skriva för hand. På min har jag använt Moxie skinni mini.

Så här ser min färdiga tändstickskalender ut.
Slutligen är det bara att fylla kalendern. Små gulliga hälsningar, ”presentkort” (t ex jag masserar din nacke, jag tar tvätten idag), chokladbitar, en liten legosats uppdelad i 24 delar eller kanske ledtrådar till var man kan hitta ett gömt paket hemma som är för stort för att få plats i lådan.

Ha en vacker måndag allihopa!

3 kommentarer

Filed under 'agnelia, Alter, Julinspiration, Tutorial

3 responses to “Tändstickskalender – en gammal klassiker

  1. tigerblomma

    Vilken bra beskrivning. Kanske att jag hinner göra en före advent!

Kommentera

