Gable Box

 

 

Idag skall jag, Ingba,  visa hur man gör 2 olika varianter av en Gable Box (vet inget bra svenskt namn).

Det här behöver du:

  • Cardstock
  • Mönsterpapper
  • Dubbelhäftande tejp (ev lim)
  • Dekorationer
  • ev OH-plast

Börja med att skära till ett cardstock i storleken 28,5 x 21,5 cm.

Biga från kortsidan vid 1,5 cm – 9 cm – 15 cm – 22,5 cm

Biga från långsidan vid 5 cm och 14 cm.

Jag har fyllt i alla vikstreck och satt ut måtten så det skall synas lite tydligare.

Klipp bort bitarna som är markerade med kludder.

Klipp ner mot mittlinjen.

Sätt dubbelhäftande tejp på rätsidan på den lilla flärpen (markerat med rött). OBS! Låt skyddspappret sitta kvar.

Sätt dubbelhäftande tejp på avigsidan där jag har markerat med rött. OBS! Låt skyddspappret sitta kvar tills det är dags att vika ihop asken.

Dags att dekorera med mönsterpapper. Du behöver inte sätta överallt eftersom allt inte kommer att synas. Jag har också rundat hörnen på toppen.

Klipp eller använd en punsch och gör hål i toppen (som ett handtag).  Gör också hål för bandet.

Nu skall du vika och tejpa ihop Gable Boxen. Börja med att sätta fast den lilla flärpen.

Sen att vika ihop botten. Börja med kortsidan och sen bitarna med tejp på.

Nu skall toppens kortsidor vikas in och fästas mot kortsidan. Detta gör att asken blir stadig men inte går att stänga helt (Ni får bortse från kladdet på insidan som naturligtvis inte finns där i vanliga fall). Själva lådan är färdig och det är dags att dekorera efter tycke och smak.

 Så här ser den ut från sidan:

Här har jag gjort en variant där jag har använt en stans för att göra en fin kant högst upp. Jag har också gjort ett fönster (med OH-plast) mitt på asken istället för som handtag. Här har jag endast dekorerat med snöflingor.

Fyll dem med praliner eller hemgjort julgodis  inlindat i cellofan så blir det en perfekta liten gåvoask när man är bortbjuden på tex adventsfika.

1 kommentar

Filed under 'Ingba, Alter, Julinspiration, Tutorial

One response to “Gable Box

  1. Så fina Ingba!🙂 Häftig vikning, måste prova på!

Kommentera

