Värmeljuskort

Idag tänkte jag, Ingba, visa ännu en tutorial-steg för steg. Denna gång på en vanlig typ av värmeljuskort med plats för 6 värmeljus.

Material som du behöver förutom lim, skärmaskin mm:

Cardstock

Mönsterpapper

Band 2 st á 55 cm

Gelatinblad eller OH-plast

6 värmeljus

Dekorationer

Börja med asken. Skär till ett cardstock i måtten 20×22 cm.

Biga från kortsidan vid 8 cm – 10 cm – 18 cm – 20 cm

Biga från långsidan vid 2 cm – 4 cm – 16 cm – 18 cm

Klipp bort de bitar som jag har markerat med X. Snedklipp flärparna.

Dekorera asken med mönsterpapper och chalka ev. kanterna.

Bestäm hur du vill att fönstret skall se ut och rita det på baksidan. Klipp sedan ut fönstret.

Jag använder sen ett Gelatinblad att täcka hålet med men det går också bra med OH-plast. Jag stansar också ut en lite ram som jag skall limma runt mitt fönster. Men detta är inte alls nödvändigt.

Nu limmar jag ihop asken, stoppar i 6 värmeljus och knyter ett band runt.

Nu är det dags för själva kortet. Skär till ett cardstock  med måtten 24,3×15 cm. Biga 11 cm från båda kortsidorna.

Använd en kantpunch för att göra en fin kant på båda sidor.

Dekorera kortet med mönsterpapper på både in och utsida.  Du kan också göra en ficka på insidan som du kan stoppa en tag i.

Nu är det dags att limma fast asken.

Sen är det bara att dekorera efter tycke och smak. För att hålla ihop kortet behöver du ett band ca 55 cm som du knyter runt kortet.

På det här kortet har jag på ryggen satt en bit av remsan med text som finns längst ner på Maja Designpappret.

Hoppas att du blir inspirerad att göra några värmeljuskort eller kanske ett teljuskort.

1 kommentar

Filed under 'Ingba, Julinspiration, Kort, Scrapptorget, Tutorial

One response to “Värmeljuskort

  1. Pingback: Julkalender lucka 11 | ScrappTorget

Kommentera

