Teljuskort

Under november kommer vi på ScrappTorget att inspirera er lite inför december och julen. Jag, Ingba, har valt att visa ett teljuskort (tealight card). Jag är rätt kass på engelska och trodde först att tealight hade med te och ljus att göra. Hade ingen aning att det var  värmeljus på engelska. Detta kort innehåller både te och ljus där för kallar jag det för teljuskort. I morgon återkommer jag med ett värmeljuskort.

Jag har gjort en liten steg för steg tutorial och hoppas att den går att förstå annars får ni fråga så skall jag försöka förklara.

Det här behöver du (förutom lim, skärmaskin mm):

1 Cardstock

Mönsterpapper

2 band á 55 cm

OH-plast

3 värmeljus, 4 tepåsar och en tändsticksask

Dekorationer

Börja med själva askarna. Skär till ett cardstock i måttet 18×30 cm (CS som blir kvar blir själva kortet). Man kan också använda ett tjockt mönsterpapper om man vill ha en mönstrad ask.

Biga från kortsidan vid 1 cm – 3 cm – 9 cm – 11 cm – 17 cm – 21 cm – 23 cm – 27 cm och 29 cm.

Biga från båda långsidorna 1 cm och 3 cm in. Här är det bra om man är noga annars kan asken lätt bli skev.

Klipp bort de bitar där jag har satt X och klipp ner där jag har markerat med blått.

Klipp ut fönstren. Det stora fönstret är 10×4 cm och det lilla fönstret är 10×2 cm.

Sätt fast en bit OH-plast på baksidan. Jag brukar använda dubbelhäftande tejp så slipper man få lim på plasten.  Vik, ev. chalka och limma sen ihop asken (Sätt lim på den lilla 1 cm-biten vid varje kortsida och mellan askarna). Ibland kan man behöva klippa till flärparna lite så att de går att vika in i asken.

Stoppa 3 värmeljuskort i den lilla asken. Ta en bit band (ca 55 cm) och knyt om så håller asken bättre ihop.

Stoppa tepåsar och en tändsticksask i den stora asken. Mellan tepåsarna och tändsticksasken brukar jag sätta ett stopp av en spillbit som jag klippte bort så stannar de kvar bättre. På utsidan sätter jag sen en bit mönsterpapper som dekoration för att dölja detta. Tändsticksasken kan man förstås också dekorera. Jag har inte gjort det nu så att den syns tydligare. Man kan ju också hitta tepåsar som matchar. Jag fick ta det vi hade hemma.

Nu är det dags att börja med kortet. Använd cardstocken som blev över. Den är ca 12,5×30,5 cm.

Biga vid 10,2 cm – 12,4 cm – 22,5 cm – 24,7 cm.

Chalka och limma fast mönsterpapper på insidan. Limma också fast asken. Här kan man också sätta fast en tag, ett snyggt utklippt papper eller liknande så man kan skriva en hälsning.

För att hålla ihop hela kortet behöver du ha ett band ca 55 cm långt. Du kan bestämma om det skall synas eller inte. Vill du inte att det skall synas limmar du det under mönsterpappret. Jag passade också på att stämpla min persoliga stämpel innan jag limmade fast mönsterpappret.

 Nu är det dags att dekorera kortet precis som du vill ha det.

Den här typen av kort passar också väldigt bra som höstkort, kanske till någon som behöver lite uppmuntran i novembermörkret. Här är ett kort jag har gjort tidigare.

4 kommentarer

Filed under 'Ingba, Julinspiration, Kort, Tutorial

4 responses to “Teljuskort

  1. tigerblomma

    Underbart fina kort!

  2. Pingback: Julkalender lucka 11 | ScrappTorget

Kommentera

