Ett ljus i mörkret…

…kan man ordna ganska så snabbt och enkelt – passande så här i Halloween-tider, höstrusktider och faktiskt inte så långt borta – JULTIDER!! Tiden rullar på fort och jag har insett att det snart är dags att börja med julkorten på allvar. Idag ska jag dock INTE blogga om julkort, utan någonting annat – nämligen precis det som rubriken skvallrar om: ljuslyktor!

Du behöver:

* tomma, rengjorda konservburkar – gärna i lite mindre modell – jag har använt de små majskornsburkarna som man köper i 3-pack.

* Mönstrat papper

* Super Sticky Tape eller någon annan stark, dubbelhäftande tejp

* band, blommor, knappar och/eller andra dekorationer efter smak

* värmeljus eller ett mindre blockljus att sätta i lyktan

Gör så här:

* Mät hur hög burken är – tänk på att det kan vara en kant upp- och nedtill, mät i så fall från kant till kant.

* Skär ut en remsa mönstrat papper med måttet i förra steget.

* När du har remsan är det dags att mäta hur lång den ska vara. Jag tycker det är enklast att vira pappret runt burken och sätta ett litet blyertsmärke där jag vill skära av. Tänk på att låta pappret gå lite omlott i skarven – då är det lättare att få det att se snyggt ut!

* Om du vill inka in kanter eller skrapa med Edge Scraper så är det dags att göra det nu.

* Sätt fast dubbelhäftande tejp på baksidan av ditt mönstrade papper – se till att du tejpar på BAKSIDAN – jag har klantat mig ett par gånger på det här steget…😉

* Ett tips när du sätter fast pappret på burken är att använda dig av den skarv som finns på burken – sätt pappret mot den kanten så har du en rak början. Ta sedan en liten bit i taget och håll dig mot den övre eller nedre kanten på burken så att pappret sätts på rakt.

* Nu är det bara det roliga kvar! DEKORERA!!

På burken ovan har jag satt på mönstrat papper och ett band och den är redo för lite mer dekoration, medan burken nedan är helt färdigdekorerad. Kanske kan det vara kul att sätta nån text på också, ge bort tillsammans med lite god choklad eller en bok – eller bara njuta av den lilla lyktan själv?

Lycka till med era lyktor – om ni visar upp någonting i era bloggar får ni jättegärna länka i detta inlägget så att vi kan komma över och kika!!🙂  Tack för mig och pyssla lugnt!

3 kommentarer

Filed under Alter, Tettiz

3 responses to “Ett ljus i mörkret…

  1. Oh, jättefina! Perfekt gåva till jul!!🙂
    Kram Cattie

  2. Så fina! Vilken smart grej. Det kan man involvera barnen med också. Julklappar till mormor osv.🙂
    Bra tips att tänka på också!

Kommentera

