agnelia testar stenciler

Hej alla fina läsare!
Här kommer jag agnelia med lite tips om stenciler och masker. Eller främst stenciler. Skillnaden mellan en stencil och en mask är med en stencil så färgar man in det håliga i stencilen, dvs motivet. Med en mask så så färger man in det som är runt om och själva maskmotivet förblir ofärgat.
Det finns flera märken på stencilmarknaden, bl a The Crafters Workshop (TCW), Prima, Dylusions. Panduro har också en hel del. Men tänk även på att det finns andra lämplig stenciler och masker man kan hitta på andra ställen eller kanske redan har hemma. Till exempel plastrundlar som man siktar kakao eller florsocker över kakor, tårtor, kaffe t ex. På IKEAs husgerådsavdelning köpte jag dessa i våras, de passar utmärkt till pyssel. Och priset var mycket bra, 15 kr och 19 kr per set. De finns fortfarande på IKEA, såg det senast för en vecka sen.
Mina egna favoriter hittills är nog TCW. De har ett mycket stort utbud, motiv som tilltalar mig och jag gillar verkligen att de har alla (eller nästan alla?) motiv i två storlekar, 12×12″ och 6×6″tum.

Stenciler är lätta att använda och funkar till allt! Kort, LO, alter, mixed media, art journaling, canvas, och varför inte till textila saker? Gör din egen väska eller t-shirt med favoriten?
Man kan mista(spraya), dutta med distressfärg, chalka, dra med distress stains, måla, smeta på med gesso,måla med utspädd inka gold, m.m. Tänk bara på att ju blötare färg man har på, ju större risk att färgen sprider sig under stencilen där man kanske inte vill att det ska vara färg. Även rita längs en mask eller stencil och sen klippa ut.
Det är väldigt enkelt att rengöra stenciler som är gjorda i plast av varierande tjocklek. Varmt vatten brukar duga fint att skölja av med, ev skrubba lätt och sen ställa upp på tork. Kanske lite diskmedel om det är nån färg som sitter envist fast. Man får dock vara lite försiktig vid små detaljer t ex liten skrivstilstext, så man inte viker eller lossar nån liten detalj när man skrubbar.

Så några exempel på vad jag har använt stenciler till.
Här mina två första canvasförsök. På båda tavlorna så har jag använt fyra olika stenciler.
Kort med stenciler. Har använt gesso och inka gold på båda, den ena fick distress stains på bakgrunden och den andra glimmer mist.

Layouter med olika stenciler och en mask.

Jag älskar att kladda och kludda och stenciler väcker verkligen min leklust och kreativitet. Hoppas att ni som är sugna tar och prövar på för det är väldig roligt! Lycka till!

Tack för mig & på återseende!

3 kommentarer

Filed under 'agnelia, Inspiration, Kort, Layouter, Mixed Media, Nyfiken på..., Scrapptorget testar, Tips och idéer

3 responses to “agnelia testar stenciler

  1. tigerblomma

    Läckra alster!

  2. Miss Sophie

    Vilket härligt kort!!!
    Kram

  3. Jag måste VERKLIGEN testa på att kladda lite mer!!! Superläckert!

Kommentera

