Kinesiskt kort med gatefoldvikning


Här kommer agnelia igen med ännu en kortvikning. Denna gång gate fold, en gammal klassiker som både är enkel och har mycket potential om man vill vidareutveckla den. Kanske sätta in ett kuvert för presentkort på insidan, göra tagpockets inuti eller utanpå, låsanordning på framsidan osv.
Exempelkortet jag visar upp här går i kinesisk stil. En kurskamrat till mig skulle sluta och jag ville göra ett kort till henne. Då hon kommer från Kina så passade min charms med drake bra och sen hade jag sån tur att jag i lokala pysselaffären hittade ett papper med kinesiska/orientaliska drakar. Dessutom är både mottagaren och jag födda i Drakens år enligt det kinesiska horoskopet. Kul!
Siffran nio är ett lyckotal i Kina så därför blev det just nio röda små blingstenar jag placerade ut. Siffran fyra är ett oturstal så därför sitter en femte drake på baksidan av kortet. På insidan av kortet stämplade jag det asiatiska trädet Ginkgo. Texten fram på kortet är stämplat med Prima press alfabetsstämplar.



Så till själva beskrivningen av vikningen av ett gatefold kort.
Ta ett cardstock i måttet 15×30 cm och biga vid 7,5 cm och 22,5 cm. Sen viker man försiktigt inåt och hoppas att man har mätt rätt… Nej då, det mesta går att rätta till om det är nån mm hit eller dit.🙂
Är det någon kortbeskrivning ni önskar en tutorial på så säg till så ska vi se om jag kan ordna det.

2 kommentarer

Filed under 'agnelia, Kort, Tutorial

2 responses to “Kinesiskt kort med gatefoldvikning

  1. tigerblomma

    Grymt snyggt kort!

Kommentera

