agnelia testar Prima Press bokstavstämplar


Jag, agnelia, har testat Prima Press bokstavsstämplar. De kom i början av året i tre olika set med hållare. Detta typsnitt fastnade jag mest för. I slutet av detta inlägg kommer jag visa en bild på kommande nya alfabet, som visades upp på CHA tidigare i sommar.
Prima Press är ett set med lösa bokstäver och en tillhörande hållare som man trycker fast bokstäverna på för att bilda ord och stämpla (tänk Legobitar). Bokstavsklossarna är ca 1 cm höga och det finns 39 st av dem. Några bokstäver finns det två av och eftersom det inte är ett svenskt märke så är givetvis inte Å, Ä och Ö med. Men det fixar man lätt med en penna i efterhand. Själva stämpelbokstäverna är av clear stampsmaterial, varvid de gör sig bäst med t ex Staz On och inte Memento stämpeldyna som jag först använde. På hållaren/basklossen så får tolv bokstavsstämplar plats samtidigt.

Karen Foster släppte för flera år sen ett set bokstavsstämplar, Snap stamps, med samma grundidé, dvs att man sätter ihop bokstäver till ord och sen stämplar. Hon använde dock ingen kloss utan hennes stämplar kunde sättas ihop med varandra direkt. De bokstavsstämplarna är ganska eftertraktade och har slutat tillverkas så det var nog många med mig som blev glada när de såg Primas nyhet tidigare i år.
Här nedan är de andra två typsnitten som tillhörde det första släppet.

Nu till Prima Press och vad jag tyckte. Jag gillade verkligen att det var så barnsligt enkelt att sätta fast bokstäverna på klossen, det var lätta att stämpla med och de känns mer hållbara än Snap stamps. Trevliga och mångsidiga alfabet/typsnitt finns det att välja på och det är kul att de släpps nya då och då. En smart grej är att med de nya alfabeten som kommer snart, är att de säljs utan hållare/grundkloss. Den får man antingen köpa separat eller låta bli för att man har en sen tidigare. Smidigt som tusan när man snabbt behöver skriva något och inte orkar rota fram ev textstämplar, stansa ut bokstäver eller man vill anpassa och skriva nåt eget. Jag har använt dem till både kort och layout och känner att jag kommer absolut att jag kommer använda dessa en hel del i framtiden.
Några exempel följer här.
(suddig bild, tagen i alla hast med mobilen)
Detaljbild av en LO. (resten syns i min blogg)

Sen så blir det så att man ofrånkomlingen jämför Primas med Snap stamps, iaf om man har båda sorterna. Nackdelen med Primas är förpackningen. Den är inte så smidig att förvara dem i tycker jag. Det är en styv plastkartong som jag inte är säker på hur många gånger den kommer tåla att öppna och stänga. Säkert länge men sen då? Stämplarna ligger huller om buller med varandra där inne och för att ta fram bokstäver när man har öppnat så måste man hälla ut alla och leta runt. Snap stamps hakade fast i varandra och hade en bra förpackning/förvaring så det var enkelt att få en överblick över bokstäverna och de förvarades tryggt. Får väl se om de nya typsnitten har annorlunda förpackning nu när hållaren säljs separat?
Men det är bara en liten nackdel, faktiskt den enda jag har upptäckt med Primas bokstavsstämplar. Är det någon därute som har förvaringstips av dem så tar jag gärna emot.😉

Här nedan ser ni de nya typsnitten som är på gång till Prima Press! Vet inte när de  och den separata hållaren börja dyka upp i butikerna däremot.


Hoppas att ni uppskattade denna lilla recension.

12 kommentarer

Filed under 'agnelia, Nyfiken på..., Nyheter, Scrapptorget testar

12 responses to “agnelia testar Prima Press bokstavstämplar

  1. Bra att du gillar dem. Jag har varit sugen på att köpa dem så de får nu helt klart stå på min önskelista.

    • Vad kul!🙂
      De är smidiga och jag kommer nog alltid ha med den i min lilla ”packa light-väska” för kortare scrappstunder, hemma vid vardagsrumsbordet eller iväg nånstans.

  2. Låter som någonting som jag måste köpa. Men jag är ju som jag är och blir nyfiken på hur hållaren ser ut. Och då naturligtvis vilken förpackning som faktiskt är primas, jag gissar att det är de ljusblå som är primas.

    • Precis, de ljusblå är Primas. Både hållaren och bokstavsklossarna är blå, liksom bilderna på de nya typsnitten.
      På andra bilden uppifrån syns hållaren där jag har satt fast bokstäverna ”YOU RE ON”. Toppen av hållaren syns inte helt på fotot men den är helt rak och slutar strax ovan.
      Förpackningsbilden ovanför visar också hållaren men den bilden är rätt liten.

      • Tack för svaret, då kunde jag konstatera att jag tänkte rätt… Och förstod att det var precis som lego som du skrev. Smart… då måste jag genast leta rätt på vart de säljs och vad de komstar. tack för tipset!

  3. Hmm… får nog sättas upp på min önskelista med😉

  4. Väldigt bra inlägg! Mycket informativt.
    /Anna

  5. Pingback: Skisstolkningar del 2 | ScrappTorget

  6. Sussie

    Vart kan man köpa dessa stämplar? Så sugen på dom kursiva stämplarna.

Kommentera

