Jul i juli

Jag, Ingba, älskar att göra julkort. Stämplarna är så söta och de mönstrade pappren är så vackra. Vanligtvis brukar jag börja med julkorten någon gång i november och så brukar det bli stressigt på slutet. I år har jag gjort några julkort då och då. Fördelen med det är att man använder upp sitt gamla innan alla vackra nya papper kommer eller att man kan köpa en del julpapper på rea. Jag tänkte visa två julkort jag gjort nu i juli. Det första kortet är ett s.k. shaker card ( låter bättre på engelska än det svenska ”skakkort”) Jag har använt mig av en tutorial som jag hittade hos Camilla Hermansson och du hittar den här.

Som skakmaterial har jag använt vitt embossingpulver. Jag tror att det skulle vara bättre med clear embossingpulver men jag har inget sånt. Såhär ser det iallafall ut när man har skakat det.

Mitt andra julkort har jag embossat med frost embossingpulver runt alla kanter för att få lite vinterkänsla.

Har du börjat med dina julkort eller är sugen på att göra julkort har Mollys en sommartävling där det gäller att göra ett julkort eller en julLO. Den hittar du här.

Många kortutmaningsbloggar har också utmaningen ”Christmas in July” just nu (där är ju faktiskt det svenska ”jul i juli” lite fyndigare).

Jag har också hittat några bloggar där man gör julkort året om:

Hjerteboden´s Juleblogg

Ett julkort i veckan

ABC Christmas Challenges

Christmas Challenges (with sketches)

Vet du några fler ”julkortsbloggar” får du gärna berätta om dom genom att lägga en länk i kommentarer.

Ha en fortsatt bra sommar som hittills har varit som  gjord för scrapp men nu längtar vi efter lite sol och värme.

1 kommentar

Filed under 'Ingba, Julinspiration, Kort, Scrapptorget

One response to “Jul i juli

  1. Jättefina och söta julkort! Härlig känsla av lite frost och/eller snö. Och ja, ”juli i juli” är onekligen några snäpp fyndigare.

Kommentera

