Kul med Distress stains

Hej på er alla  & hoppas ni får en riktigt skön påskhelg med lite tid för pyssel!

Jag, agnelia, har liksom många andra fastnat för Distress Stains. De är riktigt beroendeframkallande speciellt om man gillar att kladda och kludda med färger! Har inte så många färger än men det kommer det nog ändras på vad det lider. Distress stains är så roliga att leka med och de går att använda på många olika sätt.  Här tänkte jag visa några av de jag har testat.

Här är det första kortet jag testade att göra splashar på. Splashar får man genom att håller man stainflaskan en liten bit ovanför där man vill ha splashen och släpper eller dunkar till den lite lätt mot pappret. Ibland kan man behöva man dutta lite först på ett annat papper om de för att få ut mer färg i filttoppen.
Varning för att det kan stänka längre än man tror.😉 På det första kortet har jag även gjort den gröna bakgrunden med distress stains. Bara att dra den fram och tillbaka, en enkel bakgrund på några sekunder.

På denna layout jag gjorde på en pysselträff så har jag bara gjort splashar som det matchade Nonstopgodiset på fotot och mönsterpappret. Fick låna några färger av andra då jag själv bara har grön, röd, blå, grå och vit. En snabb och färgglad layout blev resultatet.

Här är ett kort gjord till en utmaning där man bara fick använda vitt och blått. Efter några förkastade idéer så blev det ett snabbt kort. Drog distress stainsdutten fram och tillbaka och gjorde en bakgrund. Använde en distressdyna med samma färg som stainsen och stämplade några clear stamps från Inkadinkados Rock star. Sedan några splashar, fortfarande med samma färg på stainsen.  Avslutade med små bokstavsstickers från Adornit och massa massa blingmist.

Man kan även ”måla” med distress stains. Eller jag försökte iaf. Inte med pensel utan jag bara drog med duttoppen med pappret och gjorde mindre splashar för att få det att likna tussilago. Tog även lite distress stains under fotot som en fotomatta samt längs kanterna själva LO:n. Den här layouten var gjord på en snabbutmaning på en pysselträff, stressigt men kul.

Och så mitt sista exempel. En nygjord LO där jag hade råkat slänga det mönsterpapper jag planerat att använda… Efter mycket letande efter ett annat passande papper så gjorde jag helt om och istället fick det bli en distress stainbakgrund till titeln. På denna layout så är det däremot inte distress stains runt kanterna på pappret utan vit gesso som är mycket kraftigare och mer täckande än vit distress stain.

Givetvis finns det mycket mer skoj att hitta på med distress stains på olika vis och många fler roliga färger men här har ni fått se några exempel från mig. Hoppas att ni blev lite inspirerade🙂

Tack för mig och på återseende!

Lämna en kommentar

Filed under 'agnelia, Inspiration, Kort, Layouter

Kommentera

