.: Dopkort med Asien-tema :.

Hej, hej…Sophia / kurrebo här.

Jag fick en fråga av en av mina vänner om jag kunde skapa ett dopkort till en ny liten medlem av hennes släkt. En familjs långa längtan och väntan är äntligen över och de har fått hem sin lilla dotter ifrån Kina.  Nu har det nyss varit dop för henne och givetvis ville min vän ha ett mer speciellt kort som skulle spegla mottagarfamiljen.

Jag blev naturligtvis både glad och ärad eftersom hon ville att jag skulle göra det här kortet. Men det fick helst inte vara ett puttinuttigt eller sockersött kort. Helst inga ”traditionella” dopfärger i mild pastell…den lilla flickans mamma  gillar dessutom starka och klara färger .

Genast fick jag en tanke om att skapa ett kort med anknytning till Kina och då var färgerna rätt givna för min del…svart som kol, rödaste rött och glimrande guld!

Jag gjorde en form av stafflikort med två små lådor undertill. Tänkte att de kunde komma väl till pass om flickan vill lägga i sina smycken längre fram. Kortsidorna på lådorna embossade jag  med ett tjockt lager embossing i guld.

Som prydnad, på det i övrigt strama kortet, ställde jag en liten barnsko som jag gjorde i samma papper som jag använde till kortet. Jag googlade på ”mall sko” och fick upp många fina förslag, men den jag fastnade för var vår tidigare dt-tjej Annika som hade gjort helt bedårande skapelser. Det var lite att klippa och lite pilligt emellanåt, men kul var det!

Textrutan har jag embossat med flera lager UTEE och även stämplat i det ännu varma embossingen med en stämpel som jag doppat i ett riktigt fint embossingpuler i guld. Sen har jag försiktigt värmt igen, men inte mer än att embossingpulvret precis hunnit smälta ihop. Det här ger både en relief-effekt och en mer visuell effekt genom skimret.

Rakt framifrån kan man sen läsa texten, som är några vackra rader av Peter Lemarc.

En sista bild ifrån sidan. Stramt, sparsamt dekorerat, med tydlig Kina-influens och starka färger. Jag vet att min vän blev helnöjd med resultatet och jag hoppas mottagarna oxå gillar det!

Det var vad jag hade att bjuda på idag. Om Du har skapat något dopkort i en mer ”udda” färg eller form så får du gärna skriva en rad och lämna länk så kommer jag gärna och kikar.

Ha det gott i massor!

KRAM!   /  Sophia

6 kommentarer

Filed under Alter, Färginspiration, Kort, Kurrebo / Sophia

6 responses to “.: Dopkort med Asien-tema :.

  1. Vilket underbart dopkort,
    jag gillade det verkligen mycket.

  2. Åh Sophia, det är helt underbart!!! Mottagarna kommer att bli jätteglada, för det är sååå fint!

  3. Det var underbart! Tack för att du visar det.

  4. Fantastisk idé, – både vikningen med lådorna och asien-temat. Kanon!

  5. Ett helt fantastiskt dopkort Sophia! Kramar!

Kommentera

