Nyårsdukning

Hej på er!

Nu är det alldeles strax ett nytt år, och idag tänkte jag (Jånna) visa ett snabbt tips på hur du kan piffa upp nyårsdukningen. Vi kommer att fira nyår hemma bara vi i familjen vilket inkluderar 3 barn under 6 år, så vi håller det ganska enkelt -men något skoj vill jag ändå hitta på!

I år dekorerar jag nyårsbordet med pappersbollar som hänger från taket och så har jag gjort om etiketterna på läskflaskorna med nyårshälsningar, flaskorna agerar även bordsplacering. Och så mycket mer än så behövs det faktiskt  inte för att dukningen ska kännas lite finare tycker jag! Ja, en glittrig duk lägger jag på också förstårs, lite glammigt måste det ju få vara en dag som nyårsafton!😉

Flaskorna fick nya papper ovanpå de gamla etiketterna, dessa papper går dock hela vägen runt. Jag skrev ut remsor av ”Gott nytt år!” på ett matchande mönsterpapper med hjälp av skrivaren, och skar sedan ut och satte ovanpå de nya etiketterna. Ett par stjärnor höjde nyårskänslan ytterligare och namntagsen runt flaskhalsen blev både dekorativt och informativt!🙂

 

I våra flaskor gömmer det sig Trocadero, men vill man blanda olika sorter är det kanske bra att  skriva ut läsksorten någonstans så att man vet vad det är man får att dricka. Tagsen är ju förresten avtagbara så är man på en större fest där man vill hålla koll på vilken flaska som är sin egen så kanske detta är ett bra tips? Det är bara att plocka med sig  sin namntag när drycken är slut och sätta på nästa flaska!😉

Och såhär ser då hela bordet ut i dåligt ljus! 8) Bollarna har jag gjort genom att skära ut pappersremsor i storleken 1,5 cm*15 cm och sedan lagt ut sex stycken som en form av en snöflinga och häftat ihop ändarna på ena sidan, sedan böjt upp remsorna till en boll och häftat ihop på den sidan också.

Till vår julmiddag hade jag julgranskulor som hängde ner, tror nästan jag tyckte det var finare än dessa pappersbollar, men det är ett tips i alla fall att hänga ner saker från taket. Se bara till att de sitter ordentligt så att ingen gäst får något i skallen under middagen eller att papper faller ner på levande ljus!

 

Det var allt jag hade att visa er idag,

så nu vill jag till sist bara önska er ett riktigt gott nytt år!

Vi ses igen i 2011!

 

10 kommentarer

Filed under Alter, Inspiration, Jånna

10 responses to “Nyårsdukning

  1. Tackar för tipset, kul detalj och ngt jag tar med mig från Er idag!

  2. Underbar idé! Det ska jag också göra!

  3. Superfint…! Vi borde hitta på något för att göra det lite festligare hos oss också…🙂

  4. Vilka snygga flaskor och en kul idé att ha dem som placeringskort.

  5. Eva

    Läckert!!! mycket bra tips.
    Krammmm

Kommentera

