Altrad konservburk


21 december och inte många dagar kvar till julafton. Har ni pyntat klart? Fått iväg julkorten? Slagit in alla klappar?
Jag, Lilla07an, är ärlig av mig så jag erkänner direkt. NÄÄÄE, jag är inte klar.

Idag tänkte jag dela med mig av en stensäker julklapp som garanterat blir uppskattad och som folk brukar höja på ögonbrynen åt och fundera en del på hur den är gjord. Jag talar om altrade konservburkar.

Här ser ni ett foto av den färdiga konservburkens ovansida. Men häng med här nedan så börjar vi från början.


Börja med att införskaffa en konservburk. Planerar man sina inköp efter att man behöver just en sån här konservburk så slår man två flugor på samma smäll🙂 MEN nu måste ni komma ihåg att öppna den från andra hållet när ni ska laga mat. För vi måste ha öppningen intakt.

Här ser ni hur jag har öppnat den från ”fel” håll med hjälp av en vanlig konservöppnare. Har man en öppnare som skär upp burken är ju det bäst. Kommer ju så klart inte på vad dem heter nu när jag skriver det här. Hoppas ni förstår vad jag menar. Gör man som jag med en vanlig konservöppnare får man en ganska bucklig och ful kant, som ni ser. Jag löser det med att plocka fram en tång, en platt sådan och böja ut kanten så den blir jämn igen.

När man diskat rent konservburken och torkat den ordentligt så bestämmer man sig för vad man vill lägga i burken. Det kan vara nåt mumsigt julgodis, nåt godis man vet att mottagaren tycker väldigt mycket om eller varför inte ett presentkort eller ett par trisslotter?

Så limmar man ihop burken igen. Jag brukar ta Karlssons klister och det funkar bra. Men annars tar man nåt annat bra klister som fäster på aluminium.

Sen är det bara till å dekorera som man vill ha burken. Så här blev min burk.

Ett prickigt papper ur Basic Greys julkollektion och en snögubbe-stickers ur samma kollektion blev min enkla dekoration.


Tillsammans med ett kort kommer mottagaren bli SÅÅ glad och överraskad. Å vet ni vad jag skulle bli glad om jag fick i en burk så här? Chokladtryffel med turkisk peppar! Burken är ju en perfekt dekorerad lakritsburk, eller hur?

Naturligtvis bjuder jag på receptet

Chokladtryffel med Turkisk Peppar

200 gr mörk choklad
1 dl vispgrädde
0,5 dl krossad Turkisk Peber
Lite flingsalt

Bryt sönder chokladen och hacka den i en matberedare. Koka upp grädden och slå den över chokladen (med matberedaren igång) . När allt är bra blandat så stäng av matberedaren och låt det svalna lite innan ni blandar i den turkiska pepparn. Slå sedan upp smeten i en form klädd med bakplåtspapper eller plastfilm. Formen ska vara ganska liten eftersom det inte ska bli mer än ca 20 tryfflar.

Låt den stå över natten för att stelna och skär upp i bitar dagen efter.
Före servering, dekorera med en saltkristall.

Lycka till!

Det var allt jag hade att bjuda på idag. Nu vill jag avsluta med att önska er en GOD JUL!
/M

10 kommentarer

Filed under Alter, Julkalendern, Lilla07an/Maria

10 responses to “Altrad konservburk

  1. Vilken rolig burk! Och kul att du skickar med ett recept också. Fint!🙂

  2. Åhh, vad bra att du talar om hur man gör med koservburken. Jag har sett det förut men visste inte riktigt hur man sätter tillbaka bottnen igen…antecknar att det är Karlssons Klister som gäller :))

  3. Lääcker!
    Jag trodde först att du gav bort vita böner i julkapp…hihiii men sen såg jag att du tömt burken – smart idé
    Kraaam C

  4. Inte den blekaste att man kunde ta bort botten och tömma..: Smart!😀

  5. Så läcker. Måste testas, så tack för en bra beskrivning.

  6. kul grej! låter gott det där🙂

  7. Vilken fin och rolig burk! Tryffeln låter god, den kanske man skulle prova.

  8. Hihi, det var ju en jätterolig idé. Till nästa jul kanske…

  9. Ali

    Haha, vilken bra idé att öppna botten och fylla burken med annat…🙂

Kommentera

