Lucka 17 – askar för smått och gott.

Med bara några dagar kvar till Julafton är det nu min (Loreleiis) tur att bidra med lite julkänsla och julinspiration. Dagarna bara rusar förbi och jag hoppas att ni inte ligger lika hopplöst efter med julklappsfixandet som jag gör! Men två julklappar har jag klara och de tänker jag bjuda på idag:

Vad ger man till de som redan har allt, där alla idéer tagit slut? Jo! Man kan ge bort en ask med smask! För är det något som brukar gå åt så är det julgodis, med strykande åtgång dessutom. Så jag gjorde 2 askar att fylla med gott. Hittade dessa underbara askar med ”bubbellock” Smart när man som jag, använder mycket blommor och dekorationer. Allt har ju en tendens att bli dammigt och hur svårt är det inte att damma en altrad ask!?

En blå och en röd blev det. De var i brun kartong och det känns ju inte vintrigt alls. Men med lite akrylfärg kan man göra det mesta! Jag grundmålade 2 lager i vitt för att få det täckande och ”duttade” sedan på ett lager vitt med svamp för att få en ojämn yta. Därefter ”duttades” det flitigt med silver och därefter ytterligare lite vitt ovanpå för att det silvriga inte skulle ta över helt. Pysselgöra men oj så roligt! Kanterna chalkades med distress – Walnut Stain, och så blev det mer ”duttande” på lock och ask med samma färg, bara lite för att få dynamikens skull.

En närbild på locket till den röda. Jag har använt 3 olika blad i 3 olika former, storlekar och färger (vitt, grönt och silver). Diverse blommor, knoppar, ”bär” och en charm från Tim Holz. När allt var klart sprayades blommorna med Iridiscent Memory Mist och därefter med snöspray. (tips! Sätt dit metall och pärlor efter mist och snöspray, misten lägger sig som ett mjölkvitt lager på pärlorna och charmen, inte snyggt). Lite glitterlim längs bubblans kanter både invändigt och utvändigt.

Asken framifrån. Dekorerad med spets, band och papper. Stämpeltexten är embossad med clear för ytterligare 3D effekt.

Och så var det locket på den blå. Samma grundidé, men utan de vita bladen då detta blev för trångt. Här glömde jag att spraya först och montera charmen sen. Blev lite pill med tops innan det blev bra😉 Lilltjejen (2 år) ville promt att det skulle vara strass istället för pärlor och så fick det bli.

Eftersom jag är en sucker för spets och sidenband så blev det gott om den varan även här😉

Det var allt för idag! Nu ska jag bara göra godiset som ska ner i askarna tillsammans med lite vitt silkespapper! Några idéer på gott julgodis som inte är knäck, ischoklad eller tryffel? Tryffel gjorde jag för ett par år sedan och det kan man kalla pysselarbete! Det tar tid innan jag ger mig på det igen😉

 

18 kommentarer

Filed under Alter, Julkalendern, Loreleii

18 responses to “Lucka 17 – askar för smått och gott.

  1. roolz

    åh, vad fina de blev.. =)

  2. eva

    Mmmmm.Fantastiska

  3. Åhh, dessa bubbelaskar är så fina!🙂

  4. binte

    Hej, verkligen fina och annorlunda askar. Kommer du ihåg varifrån du köpte dessa askar, själv har jag inte sett dem förut?

  5. Eva

    Helt helt underbaraaaaaaaaaaaaaaa!!!!

  6. Så fantastiskt vackra, verkligen glimmar innanför ”glaset”.

  7. Sååå snyggt!
    Fiffiga askar. Var får man tag på såna?
    /Lousan

  8. Kjempeflotte gaveideer,men jeg lurer også på hvor jeg kan få kjøpt eskene?

    Ha ei flott helg.
    Helle i Norge

  9. Dina askar är bara såå …WOW!!!

    Kraaam C

  10. Loreleii

    Hej,
    Tack… De var verkligen jätteroliga att göra!

    Jag hittade mina hos http://www.miansscrapodesign.se🙂

  11. Jessica Juselius

    Oj, så fina! En sån hade jag velat ha i julklapp!

  12. Ali

    Haha, slog precis på datorn och skulle leta idéer för små askar el dyl för ”ge-bort-godis!
    Ett enkelt och gott godistips: Smält vit choklad och blanda i riven kokos och hackade hasselnötter. Fyll vanliga ischokladformar! Både snabbt och smarrigt!

  13. Helt underbara askar!!!

  14. Wow, så läckra. Vill också göra… Tips på godis är risbräck, bara smälta vit eller vanlig choklad, eller varför inte båda, och blanda med rispuffar och sedan låta stå kallt. Väldigt enkelt.

Kommentera

