Lucka 16 – Lite att hänga i granen

Hejsan hoppsan vad snabbt december flyger fram! Tycker inte att man hinner med att tända första adventsljuset innan vi raskt har passerat Lucia och sen är det jul!

För mig, Sophia, är december en rätt fulltecknad månad. Med fem små barn i familjen så blir det rätt många Luciatåg och avslutningar man skall gå på..för att inte tala om att jag dessutom lyckades pricka in två barn precis före jul. Så då gäller det att ordna kalas oxå! Men det är enbart kärt besvär, det kan jag lova.

Nåja, idag tänkte jag iallafall tipsa er om att göra egena små hängen till julgranen eller dörrkransen. Jag har använt mig utav krympplast som är ett jätteroligt material att leka med. Dessutom så finns det numera krympplast i både vitt, transparent och svart, vilket gör det hela så mycket mer varierande att skapa med.

Jag har använt mig av både transparent och vit krympplast.

Jag började med att stansa ut olika former med olika spellbinderdies och även några med retroblomme-punchen storlek large.

Sen stämplade jag med StazOn på krympplasten. Lät det torka en liten stund och färglade sen en del motiv med promarkers. Kanske inte det allra bästa att använda, men det gick! Nästa gång skall jag nog använda vanliga färgpennor…sådana man kan vässa ni vet.

Innan jag värmde mina hängen med embossingfönen, så stansade jag ett hål för upphängningen. Det hålet använde jag oxå när jag skulle krympa plasten. Då höll jag min bit på plats genom att hålla en pincett i hålet.

Som underlag hade jag en vanlig kakelplatta. I och med, att den absorberar en hel del värme, så gick det väldigt fort att krympa mina hängen.

Här är några utstansade retroblommor…visst blir de näpna! Och nedan har jag stansat ut olika storlekar av stjärnor med spellbinderdies.

Då vi har som regel att inte ta in julgran in huset innan mina pojkar har firat sina födelsedagar ( 18:e och 19:e december ), så bestämde jag mig för att pynta en av granarna som växer vid vår infart. Raskt åkte ett gäng röda kulor fram och fick tillsist även sällskap av mina nya julhängen.

Och så här fina blev de när jag hängde upp dem i min julgran ute.  =  )

Och jag avslutar med en bild på hur välkomnande det ser ut med en pyntad gran även utomhus. Hoppas att barnen blir glada när de kommer hem i eftermiddag och får se det! =  )

Det var allt jag hade att bjuda på idag. Hoppas att ni ger er på och provar krympplast. Och om  ni gör det så får ni väldigt gärna skriva en liten kommentar här och lämna länk så jag kan komma och kika.

Önskar er alla en riktigt fin decemberdag!

KRAM! Sophia / kurrebo

15 kommentarer

Filed under Alter, Julinspiration, Julkalendern, Kurrebo / Sophia, Tips och idéer

15 responses to “Lucka 16 – Lite att hänga i granen

  1. Tjusigt! Roligt och annorlunda tips. Det kanske man skulle prova på!

  2. Ursöta! Perfekt julgransdekoration.

  3. Så perfekta julgransdekorationer! Jättesnyggt! Barnen kommer säkert att bli glada när de kommer hem. Jag har ett ark krympplast hemma men har inte testat det ännu. Kanske dags nu.🙂
    /Lousan

  4. Smart! Har några ark krympplast hemma som bara väntar på att jag ska göra något med dem :o)

  5. Åhhh så släckert min vän!! det var riktigt coolt!!😀

  6. En bra idé då man ska pyssla nästa år.. ;P

  7. Eva

    Fräckt och så käckt att klä granen ute, detta tips med krympplasten måste kommas ihåg till nästa jul då jag inte hinner mera pynt nu…
    Kram

  8. Jessica Juselius

    Kul att pynta granen ute!

  9. Krympplast, var köper man det? Jättefina dekorationer, mina tjejer skulle älska dem, speciellt retroblommorna. Måste kika runt på nätet så vi kanske kan pyssla i helgen…

    • Jag har köpt krympplast hos Mians Scrap & Design, men vet att det finns hos flera scrapbutiker…men även hos Panduro.
      Retroblomman skulle bli jättefint som hänge i ett barnsmycke oxå…. = )
      Lycka till med skapandet!
      KRAM!

  10. Ali

    Jättesöta! Jag köpte krympplast för läääänge sedan, men har aldrig använt den. Nu fick jag lust att prova göra några små hängen, men hur gör man om man inte har en emb.pistol? I ugnen, eller?

    • Ja, det går jättebra att värma dem i ugnen. Faktiskt så är det så det rekommenderas på min förpackning. = )
      Ta och prova…och bli inte förskräckt när de börjar rulla ihop sig alldeles. Det är normalt och det återgår till rätt form efter en liten stund…oftast.
      KRAM!

  11. Helt underbara dekorationer! Jag har inte testat krympplast än blir riktigt sugen när jag ser dina resultat. 🙂

  12. verkligen söööööööööööta

Kommentera

