Lucka 10 – Julgran

Hej på er!

Julgranar hör ju definitivt julen till och det finns mängder av varianter som man kan pyssla ihop med papper. Idag tänkte jag, Jånna, visa er en typ av pappersgran som har blivit en favorit för mig, nämligen en sån här:

För att göra en sådan här gran behöver du:

  • Färgade papper
  • Skärmaskin
  • Lim
  • Pinnar att  använda som stam
  • En burk eller liknande att placera granen i.
  • Ev. dekorationer som band, glitterlim och knappar

Jag började med att rita en cirkel på ett papper, och man tager vad man haver så jag tog en skål att använda som mall. Klipp ut cirkeln, och dela den sedan på mitten. Det är alltså egentligen en halvcirkel du vill åt😉

Av halvcirkeln gör du sedan en kon genom att föra de två ändarna mot varandra och limma sedan för att fästa dem. Detta blir själva basen till granen,  och den kommer inte synas när granen är klar.

Välj och vraka bland dina favoritpapper och bestäm dig för vilka färger du vill ha med i granen. Skär sedan ut remsor, mina är 1 cm breda och 8 cm långa, men det där kan man väl egentligen känna sig fram själv vad man tycker blir bäst. När du tror att du har skurit ut tillräckigt många remsor, skär ut några till -det går åt fler än vad man tror 8)

Jag vet att det finns de som använder häftapparaten för att sätta fast sina remsor på granen, jag föredrar dock att limma och jag förbereder genom att vika ihop remsan och sätta en limklutt där ändarna går ihop. Undvik gärna att platta till i själva vikningen, granen blir lite mer livfull om den får vara lite bullig.

Observera gärna att jag här har tagit bort vissa gröna remsor och lagt dit lila istället. Det behövs dessutom fler remsor än de som syns på bilden, jag fick snällt göra några fler under tiden jag limmade dit dem.

Nu är det bara att börja limma dit remsorna, en efter en. Börja med en rad remsor längst ner och jobba dig uppåt. Limma, limma!

Till slut når man toppen och där brukar jag sätta en liten kon av något snyggt papper för att få ett snyggt avslut, och så dekorera med en rosett, knapp eller stjärna.

Här är min nygjorda gran tillsammans med en av förra årets granar. Som stam har jag limmat ihop tre grillpinnar, och placerat granen i en burk med silkespapper i. Burken kan man ju dekorera lite som man vill, själv nöjde jag mig med att sätta dit ett prickigt papper och knyta om silvrigt presentsnöre🙂

 

Sådär, då vet ni hur jag gjorde min gran och jag hoppas att ni fick lite inspiration till att göra granar ni också!😀

Nu önskar jag er alla en riktigt trevlig helg!

 

19 kommentarer

Filed under Jånna, Julinspiration, Julkalendern, Tutorial

19 responses to “Lucka 10 – Julgran

  1. Jätte fina och inspirerande granar!!

  2. Åh så söta!!! och så ”jånniga”😉

  3. Otroligt gullig gran. Den här sidan ska jag spara bland mina favoriter, så att jag kan prova att göra en sån någon gång.

  4. Jättesöta granar! Sådana är ju väldigt användbara till lite av varje…🙂

  5. Men så härliga! Man blir glad i hela kroppen!

  6. Så söta! Det här skall testas…!
    Kram!

  7. Hur söta som helst!
    Vad duktigt du är!!!🙂
    Kram
    //Cattie

  8. Jättesöta granar!!! Vilket kul pyssel🙂

  9. Åhhhh vilka helt uuunderbara granar!! Å dom är så färgglada som godis ungefär… mumsigt…😀

    Tack för tipset… detta måste ju provas snart!!😛

    Kraaaaaaaaaam

  10. Men shit så tjusig gran😀 Urgullig verligen! Fungerar ju som sagt jätte bra som en dekoration på julbordet ^^ Nu har man jätte mycket som man kommer måsta pröva på innan julafton ;D

  11. hihi! vilka sööööööta

  12. Tuff gran. Trevligt att ha med som gå-bort-present.

  13. Eva

    Åååå guuuuuu vilka härliga granar!!!

  14. Jessica Juselius

    Hi hi det var en rolig lite sak, den ska ja och min dotter försöka oss på!

  15. Ali

    Jag blir såå imponerad över alla idéer som ni visar upp! Hur kommer ni på allt? Själv är jag mest en ”härmapa” som uppskattar att andra är kreativa och delar med sig av sina beskrivningar.
    Kram!

  16. Snabb fråga ;D Hur fäster du själva stammen i granen? Använder du limpistol? Svara gärna på min blogg 🙂
    Ha en bra dag, Kraam!

  17. Pingback: En liten gran till jul… | ScrappTorget

  18. Pingback: { L O T T A S H E M S I D A . N E T } – Personlig blogg & fotodagbok » Lucka 5

Kommentera

