8 räcker!

Äntligen lackar det mot jul och jag, Nenne, knåpar med julkorten. Jag ville komma igång ordentligt och masstillverka julkort (ja, det blir så när man väntar för länge med att börja *s*) och då kom jag att tänka på en utmaning som gick runt på olika bloggar tidigare i höstas: ”Eight is enough”. Det är en bok skriven av April Foster för Ella publishing och här kan man läsa mer om det. Lite kort handlar det om att genom att välja ut endast åtta saker bland sina scrapsaker (alla verktyg och cardstock är fria att använda) och med materialet skapa minst fyra layouter. Jag ville dock göra julkort så jag bestämde att jag skulle göra minst åtta stycken! Här är det jag valde att använda:

* 4 mönstrade papper från October afternoon

* ett matchande ark med klistermärken

* ett paket band (ja, det var ett paket från början!)

* ett stämpelset

* en påse blandade blommor

 

Så var det bara att sätta igång!! Fort gick det eftersom jag inte behövde leta runt efter matchande dekorationer. Jag saknade lite pärlor och andra motiv, att tänka på till nästa gång är att till exempel välja ett papper med urklippbara motiv. Jag tycker att man kan vara ganska generös mot sig själv och göra iordning en påse med matchande dekorationer för till sist så handlar det ju om att försöka använda det man har!!! Som sagt kan man ju använda stansar och maskiner fritt, likaså stämpeldynor och kanske även embossingpulver – ja, var snäll mot dig själv!!

 

Här är min korthög med åtta julkort:

 

…och så två av favoriterna:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoppas ni alla hade en fin 2:a advent, jag har i alla fall fått ordentligt med julstämning redan och längtar som ett barn efter julafton!!🙂

 

18 kommentarer

Filed under Julkalendern, Kort, Nenne

18 responses to “8 räcker!

  1. Jätte fina blev dom!!

  2. Snyggt. Men jag hade nog inte kunnat hålla mig utan hade nog fuskat med lite bling om jag hade velat ha det.

  3. Jessica Juselius

    Gillade verkligen det med rutorna sist i inlägget! Snyggt!

  4. Jätteläckra kort Nenne!
    Det blir liftvarning på det sista kortet med alla rutorna… ; )

  5. Vilka underbara kort vännen!!
    Så många du fick gjort på av det materialet… en stor applåd till dig!! Å alla unika också… ännu mer otroligt!😀

    Kraaaaaaaam

  6. mycket bra gjort😛

  7. Kul sätt att ge sig själv en liten spark fär bak för att faktiskt använda det man har! Och snygga kort blev det, särskilt förtjust är jag i det med de 8 fyrkanterna på.

  8. Tokgillar korten! Gillar det sista extra mycket:)

  9. Jättesnygga kort; speciellt med så vackra papper! En favorit är kortet med rutor; jag har en fablais för ”rutkort” men aldrig testat det upplägget med ett avlångt kort! Bra inspiration,

    Charlotta

  10. Jättefina kort! Själv har jag inte scrappat ett enda julkort i år. Det fick bli digitalscrappade kort istället, det gick mycket snabbare så. Med BF 21 dec är man inte så pigg på att scrappa 40 julkort direkt🙂

  11. Jättefina! Kul idé med ”Åtta räcker”!

  12. super snygga stilrena kort.. vill oxå kunna göra sånna

  13. Ali

    Vilken kul idé med ”8 räcker”! Det ska jag ta efter och försöka få ihop ett gäng julkort.

  14. Dom blev ju jätte fina😀 Kanske måste pröva utmana sig själv någon gång att bara använda ett visst antal utvalda saker! Lät riktigt kul faktiskt ;D

  15. Smart sätt när det börjar bli tajt om tid…jättefina kort🙂

Kommentera

