Att dekorera ett ljus

Så här i julförberedelsernas tid tänkte jag visa hur man kan dekorera stearinljus med stämpelmotiv. Det är ju en del presenter som ska ges bort till jul, är det inte avslutningar på dagis eller skola så är det glöggpartyn och luciapartyn. Det skadar aldrig att vara förberedd med en personlig gåva!

Jag använder vitt silkepapper men har sett det göras på pappersnäsduk, tycker dock att färgläggningen är enklare på silkepapper som inte är lika skört. Ett stearinljus i valfri storlek, embossfön, stämplar och akrylblock behövs också. Eftersom jag tänker färglägga med promarkers använder jag en vattenlöslig stämpeldyna. Ett mindre ark bakplåtspapper är även bra att ha!

Börja med att stämpla upp motiven på silkespappret. Tänk på att stämpla på den matta sidan, den glansiga kommer sedan ligga utåt på ljuset. Textstämplarna stämplar jag på matta men fäster med matta sidan ut vilket känns mer på ljuset men annars blir texten bak och fram!

Färglägg med promarkers. Tänk på att det blöder igenom rejält, jag använder ett albumark under som samlar upp färgen. Här kan man använda Blenderpennan, suverän att ljusa upp med på silkespappret för att få lite djup i färgläggningen. Den är även bra om man har hamnat utanför linjerna eftersom det tunna pappret gör att färgen går rakt igenom med blendern om man gnuggar lite försiktigt. Bra för oss som har svårt att färglägga innanför linjen!😉 Klipp sedan ut motiven.

Med större och längre motiv kan det vara svårt att få motivet att ligga still när man värmer. Ett tips är att lägga motivet på ljuset och sedan rulla in i bakplåtspapper, lite pilligt. Sedan värmer man tills man ser att motivet smälter in i ljuset. Det syns genom bakplåtspappret då motivet blir klarare och lite ”vått”. Tänk på att inte värma för länge och för nära för då rinner stearinet och det blir kanter. Jag lyckas alltid få någon liten kant någonstanns, är man snabb så kan man skrapa försiktigt med nageln och sedan med fingret så syns det inte så skarpt.

Med mindre motiv använder jag en potatissticka för att hålla fast motivet medan jag värmer.

När ljuset har svalnat är det dags att dekorera. Eftersom mitt ljus var lite kort den här gången finns inte plats för så mycket dekorationer. Men ett band kan man alltid få plats med. Hittade även en ståltråd med stjärnor i gömmorna. Och en liten snöstjärna. Knyt en fin rosett runt ljuset. Jag har virat stjärntråden 3 varv runt bandet lite omlott och däri fäst charmen mitt i rosetten.

Och så här blev resultatet!

Hoppas ni låter er inspireras att testa. Det går ju att variera i oändlighet med olika motiv och dekorationer. Och när ni ändå håller på, varför inte passa på att göra en matchande tändsticksask?🙂

15 kommentarer

Filed under Alter, Julinspiration, Julkalendern, Loreleii, Tutorial

15 responses to “Att dekorera ett ljus

  1. Wow, va fina dom blev…

  2. Jättefina!
    Bra och tydlig instruktion!🙂

  3. Läckert! Och instruktionerna känns verkligen som att jag skulle klara av att följa, och bra tips om färgläggningen!

  4. Tack för en mycket bra instruktion!
    Jag testade detta själv för några dagar sedan, men fick improvisera lite eftersom jag var osäker på exakt hur man skulle göra… =)

  5. Mli

    Men ååh så snyggt! Har aldrig sett den tekniken användas förut, måste prova nån dag:D Tack för tydliga instruktioner, hur bra som helst!

  6. Jessica Juselius

    Kul idé, måste testas!

  7. tack för tipsen! vad tjusigt det blev!

  8. Jättesnyggt! Tack för en tydlig steg-för-steg-visning…

  9. Men shit vad fint😀 Det där måste jag verkligen prova ^^
    Tack för genomgången, nu förstår jag genast mycket lättare hur man gör🙂

    Kram!

  10. åh va snyggt, tack för bra tips

  11. Ett supersnyggt ljus- och en riktigt bra tutorial!🙂

  12. Det blev ju verkligen jättesnyggt! Hade testat metoden men inte att färglägga stämpelmotiven först!

    Charlotta / La Vikinga

  13. Yoli

    UUUnderbart ljus vännen!!
    har faktiskt pysslat sådana på mitt jobb precis å ungdomarna älskade det!! Skojjigt!!😀

    Så sött med fåglarna å jag ska ta å prova att färglägga för det blev sååå läckert!!😀

    Kraaaaaam

  14. Åhh, vad läckert!🙂

Kommentera

