Första luckan på årets julkalender..

Bild

Ja, idag är det då äntligen dags för det allra första inlägget i årets julkalender här på Scrapptorget.. *Jippiee*  Vi kommer att ha en lucka varje dag ända fram till jul, där vi inspirerar med olika julrelaterade saker, så missa inte det.

***

Idag är det då jag (Roolz) som inleder julkalendern och det tänkte jag göra med ett altrat blockljus och en matchande liten tändsticksask. Julen handlar ju väldigt mycket om just ljus och jag brukar ofta göra såna här små kit i olika utföranden och slå in i cellofan, som en perfekt gåva eller julklapp.. De brukar vara mycket uppskattade av släkt och vänner, men just det här setet skall få pryda mitt vardagsrumsbord under julen.. 🙂

 

Jag har valt att hålla det ganska avskalat och med endast några få dekorationer, på grund av brandrisken. När man gör såna här ljus är det också viktigt att tänka på att använda ett riktigt kraftigt blockljus och att man är mycket uppmärksam medan ljuset brinner, för att inte olyckan skall vara framme. Jag brukar dock inte ha ljuset tänt, utan mer som bordsdekoration.  ;) Men om diametern på ljuset är runt 8-10 cm, så brukar det gå alldeles utmärkt att tända det, även med den här typen av dekorationer på..

Det var allt jag hade att visa för idag, men glöm inte att kika in varje dag (och kommentera😉 ) under julkalendern, för din chans att vinna fina priser och för att bli galet inspirerad också såklart.. 😉

//Roolz

Bild

19 kommentarer

Filed under Julkalendern, Roolz, Scrapptorget

19 responses to “Första luckan på årets julkalender..

  1. Riktigt tjusiga måste jag säga🙂 Jag har suttit och funderat över vad jag ska ge till farmor och farfar i julklapp, kanske ska göra något sånt där🙂 Det är ju ändå mycket mer personligt ^^
    Tack för tipset😀

  2. Jätte fint.
    Enkelt men ändå super fint!!!

  3. Kanonbra tips till alla man inte vet vad man ska ge! :-)))

  4. Jessica Juselius

    Så fint! Jag har också gett mig på tändsticksaskar… men insåg att det var mer uppskattat när vänner och släktingar fick de askar som min 4-åring hade gjort… så nu står hon för askpynten och jag julkorten!🙂

  5. Verkligen bra tips – och så fina!

  6. Jättefint!
    Sitter hemma med en dunderförkylning… Man kanske skulle ge sig iväg ut och införskaffa lite blockljus!?! Detta vore ju ett ganska bra tidsfördriv =)

  7. roolz

    tack.. =) Ja, visst är det kul att göra egna julklappar som både blir fina och relativt billiga..😉

  8. Sara

    Så fint! Om man bara hade tid att pyssla… Har sånt pysselabstinens men är omöjligt med mig sexveckorsbebis…

  9. Fint! Blir sugen på att göra en själv..😉

  10. Superfint gå-bort-present. Tack för tipset angående ljusets storlek…något jag inte har tänkt på tidigare.

  11. Wanel

    Jag har alltid trott att man ska ta bort den typen av dekoration när man tänder ljuset så jag är extra tacksam för tipset om ljusdiameter!

  12. snyggt! jag har själv stämplat några i år =)

  13. Snyggt, gillar den dova färgsättningen.

  14. Håller med; bäst är att hålla uppsikt men de riktigt breda ljusen gör att veken inte kommer i direkt kontakt med sidornas produkter och brandrisken minimeras därför!

    Snyggt dekorerat ljus!

    Charlotta

  15. snyggt med wellpappen bakom😀

  16. Ett mycket vackert och stämningsfullt ljus- och asken är söt den med.
    Spanar hejvilt efter altrade ljus just nu- så jag tackar varmt för inspirationen!🙂

  17. Yoli

    Så himla snyggt! Javisst måste man inte ha alla ljusen brinnande… ibland är det ju snygga som inredningsdetalj, å speciellt efter att du gjort det så snyggt!!😀

    Kraaaaaaam

  18. Dekorerade ljus är otroligt fint!🙂

Kommentera

