Alla helgons dag

Idag är det Alla helgons dag. En dag då vi tänder ljus och tänker lite extra på de som inte längre finns ibland oss. Våra kyrkogårdar lyser upp i höstmörkret och bli såå vackra, tycker i alla fall jag (Cyllan) som ska ta med mig familjen och gå till kyrkogården i e m – för att ge våra tjejer den häärliga upplevelsen som det är med alla dessa tända ljus.

Även vi här inne på ScrappTorget tänder vi ljus idag – fast i pysslad form

♥ ♥ ♥

ja, även jag (Roolz) tänkte bjuda er på lite ljus-inspiration idag. Jag vet inte riktigt hur ni känner, men jag kan tycka ibland att gravljus känns ganska opersonliga och eftersom det är just de ljusen man tänder av väldigt personliga skäl kände jag att lite alter var på sin plats. Eftersom ljuset egentligen är en förbrukningsvara och skall stå ute i ur och skur ville jag hålla det relativt enkelt och avskalat, samtidigt som det ändå förmedlar en känsla av omtanke. Förutom det så minskar ju brandrisken ganska mycket, ju färre utstående dekorationer man har på ljuset, känner jag i alla fall..

Jag valde då att klä mittdelen av ljuset med ett lila papper, stämplat med en fin bild. Jag sotade kanterna på papperet med ”distress-black soot” och klistrade fast det runt ljuset. Sen ”lackade” jag över själva papperet med ett vattenbaserat lim, typ decoupagelim/lack. Efter att det torkat valde jag en kontrasterande färg på stickles för detaljer, en ganska enkel metod för att få en lite mer arbetad känsla på snabba projekt.

Själva frasen ”fånga dagen” har i det här fallet en ganska personlig betydelse, men man skulle ju t.ex. kunna använda sig av ett mönstrat papper och några små bokstäver med orden ”tänker på dig”, ”du är min ängel” eller liknande istället. Ja, det här var då mitt tips på hur man enkelt kan få en lite mer personlig touch på ett gravljus.

//Roolz

Bild

♥ ♥ ♥

Och såå ett ljus från Cyllan….

Vi har en minnesplats för vår förra katt, Sofia i vårt tv-rum. I år har jag dekorerat ett ljus som vi ska tända i kväll och tänka lite extra på vår misse som inte längre finns hos oss.

Av guldfärgad randdekor av vax, för ljus (köpt på Panduro) har jag gjort ett hjärta och tryckt fast på ljuset. Kattmotivet (från Vilda Stamps) har jag färgladt som Sofia. Bandet har ståltråd i kanterna såå jag kunde krussedulla till rosetten och såå dekorerade jag med en vit/rosa körsbärsblomma, ett blad och en hattnål med hjärta.

Tänd ett ljus!
Kraaam C

3 kommentarer

Filed under Alter, Cyllan/H-zon Design, Roolz

3 responses to “Alla helgons dag

  1. Pia

    Det är stämningsfullt att tända ljus vid graven, vi har precis kommit hem efter besök hos en nära och oändligt saknad släkting som gick ifrån oss i Juni i år.
    Jättefina ljus ni scrappat båda två!

  2. Vilka fina ljus!
    Har precis kommit från kyrkogården,det va såå fint där med alla ljusen.

  3. Vilka vackra ljus ni har gjort!

Kommentera

