Äntligen Halloween!

Jag (Nenne) gillar Halloween mer och mer för varje år och firar gärna med lite roligt, läskig mat och godis, tända ljus och spindelnät. Halloween är alltid den 31 oktober, medan vår tradionella Alla helgons dag, då man hedrar nära och kära som gått bort med att tända lyktor på kyrkogårdarna, är första söndagen i november som i år infaller den 6 november – dessa ska inte blandas ihop!

Barnen älskar att klä ut sig och knacka dörr och ropa ”Bus eller godis” och fylla sina korgar med smaskigheter! I år får vi se om de ger sig iväg ut men jag har i alla fall förberett ett par överraskningar här hemma för dem! Bland annat de här:

Nu tänkte jag visa hur man gör en sådan här ask, när man har gjort ett par gånger är det busenkelt, till och med 8-åriga dottern viker en med lite hjälp!

*Du behöver ett 30 x 30 papperark (enkelsidiga funkar alldeles utmärkt), penna, linjal och falsben/bigare om du har.

*Välj vilken sida du vill ha som utsida och låt den sidan vara neråt på bordet. Mät upp vart mitten är och vik in de båda sidorna mot mittenlinjen.

* Vänd pappret ett ½ varv och vik/biga vid 11,25 från vardera sidan.

* Vik upp de båda sidorna vid bigningen – nu ska det se ut så här:

* Nu kommer vi till den trixiga biten! Vrid pappret rakt igen och vik upp pappret, den vikningen som du nyss gjort ska nu vikas utåt kant i kant med den första vikningen:

* På insidan ser man hur det bildas en trekant, tryck noga ner den vikningen.

* Jag visar andra sidan också:

* Så där ja! Och sedan viker du de andra sidorna precis likadant.

* Nu ska din ask se ut så här:

* Lite lim på de yttersta hörnen och vik ner.

* Limma de andra hörnen också:

* Nu kan du vika ihop asken och börja dekorera!! Gör två hål i ovankanten där du trär igenom ett band/snöre som håller ihop asken när du fyllt den med godsaker!

Så här blev min ask, jag använde läckra Halloween-papper från Pink paislee med tillhörande lappar och stämplar, längs de nedre kanterna har jag även använt den läckra Inkido-stämpeln ”Border” – en ny favorit hos mig! Jag har använt massor av creamy brown och svart chalklängs alla kanter.

Så här ser den ut när man öppnar den, här ser man att jag även stämplat inuti:

Eftersom jag har tre barn fick det ju bli en ask till dem var, här är tvåan:

..och trean:

Så klart har jag dekorerat baksidorna också! Det ska ju tålas att tittas på, eller hur?!😀

Fyllda med godis ska jag gömma dem i huset när det är mörkt, rita en skattkarta, utrusta barnen med ficklampor så får de ge sig ut på spökjakt! MUMS!

/Nenne

9 kommentarer

Filed under Alter, Halloween, Nenne, Tutorial

9 responses to “Äntligen Halloween!

  1. roolz

    åh, så fina.. jag fullkomligt älskar halloween.. å det var en fiffig vikning, som jag aldrig sett förut.. =) måste provas..

  2. TACK underbara Nenne för en supertutorial! Nu vill jag bara hem och göra Halloweengodiskorgar!😀

  3. Åhhh, kalasbra tutorial!!! Har faktiskt funderat på vad jag skulle hitta på till Halloween…. Gjorde påsar i påskas och nu är problemet med Halloween fixat!! Tack för inspirationen!!!

  4. Supersnygga askar! Vilken bra tutorial, kanske man skulle våga sig på att göra en sån här!🙂

  5. Eva

    Underbar inspiration, och en lättförståelig tutorial. Ååå jag vill pyssla men ska inte var hemma på flera dar …. bhuuuuuu….
    Kram

  6. Vilka underbara saker!! Å så bra beskrivet!!😀 Dom där tror tom jag att jag kan få till!!

    Kraaaaaaaam

  7. Very cool!! Love it! Thanks for the inspiration!

  8. Åhhh vilka läckra askar, och vilken bra förklaring. Den kommer komma till användning. Tack för inspirationen.

    kram

  9. Pingback: Månadstävling Oktober | ScrappTorget

Kommentera

