Pion design à la Lilla07an


Hej på er!

Jag har fått förmånen att jobba med Pion Design och Pysselgummans nya papperskollektion ”I väntan på tomten”. En härlig serie i färger och mönster som känns klassiska  och genuint svenska. Mycket påminner om den första kollektionen ”Förgät mig ej” som kom i somras. Så ni som tyckte om den kommer inte bli besvikna den här gången heller🙂

Här ska jag visa er vad jag hittat på med dessa underbara papper.
Jag hittade en mall att skriva ut mönster till söta julstjärnor när jag surfade runt en dag och blev så förtjust i dem att jag absolut ville prova att göra egna.

Det var enkelt och dem blev ju så söta. Har inte bestämt om vi ska hänga dem i julgranen eller kanske i nåt fönster inför julen. Dem passar lite här å där kan jag tycka. Om man vill kan man dekorera dem men jag tycker om dem som dem är. Vill ni göra egna? Kolla här. 

Ett av pappren är utformat som en julkalender på ena sidan. Och då är det väll klart att flickorna här hemma ska få sin allra första hemmagjorda julkalender, eller hur?

Jag började att fundera ut vad som skulle finnas bakom dem olika luckorna. Mina flickor är ganska små (3 & 1,5 år) så jag hade redan från början klart för mig att det måste vara bilder, ingen text. Och varje lucka ska innehålla nåt vi ska ”göra” den dagen. Allt från små enkla saker som att den andra advent tänder vi 2 ljus till mer avancerade saker som gå till skogen och hugga en julgran eller baka pepparkakor.

Å nu ska vi inte underskatta clip-art i word för det var precis vad jag använde för att hitta bilder som kunde representera dem olika aktiviteterna. Skrev ut dem på ett vanligt A4:a i svart/vitt, klippte ut dem och la dem först i rätt ordning för vilken dag dem skulle komma. Sen limmade jag  fast dem på ett cardstock och använde min skalpell för att skära upp luckorna på själva kalender-pappret. Satte fast cardstocken bakom och hipps vipps hade jag gjort en julkalender.

Framsidan tyckte jag inte det behövdes göra så mycket åt egentligen. Pappren är så dekorativa i sig själva. Men jag stansade ut Fam. Lindéns Julkalender och la på lite krackeleringslack på tomten för att framhäva honom lite.

Här kan ni se lite av tomten som krackelerat lite i kanterna och blivit lite mer glänsande med lacket på sig.

 

Jag har även gjort en LO som heter Jul stämning.

Ett stämningsfyllt foto på julgranen 2008. Fota utan blixt går ju bra om det är en stillastående julgran man tar kort på i mörka juletider *s*. Har använt mig en hel del av symaskinen på den här LOn. Det är verkligen superkul så ni som inte brukar sy på era LOs vill jag uppmana att prova, för det är kul och blir så fint, så fint.

Avslutningsvis vill jag tacka Pion Design för att jag fått möjlighet att skapa med era härliga papper.  

På återseende!

/M

4 kommentarer

Filed under Alter, Layouter, Lilla07an/Maria, Pion Design

4 responses to “Pion design à la Lilla07an

  1. Åhhh vilka underbara alster du gjort med papprena… Älskar kalendern!!😀

    Kraaaaaaam

  2. Wow! De här pappren är underbara och jag bara älskar din LO! Allt du gjort är jättefint, men jag fick sån julstämning av just LOn…

    Ha en trevlig helg!
    //Linda

  3. Eva

    Åååå så fina alster. Vilket pill med julkalendern, men fin blev den. Snyggt med 3D lacket på tomten.
    Krammmmm

  4. Lääckra alster!
    Vilken fiin julkalender det blev till småå tjejerna
    Kraaam C

Kommentera

