Teamets tolkningar Oktober-Månadstävling…

Hejsan!!!

Då var det söndag igen och det är dags för teamet att visa sina inspirations alster för oktober månadstävling. Det är alter som gäller så här blir det härligt ögongodis …….

Månadens tävling är sponsrad av Hobbyhärvan. All info och regler för tävlingen hittar du HÄR.

***

Först ut är jag, Cyllan som nappade på Evas alter-tema fast jag gjorde det på mitt egna speciella sätt för jag ville inte klä in vinflaskan i papper som jag sett andra göra utan jag ville testa och se om jag kunde dekorera flaskan med papper på ett sätt som jag bara gjort med växtmaterial innan  (får lov att erkänna att det är lättare med växter än med papper😀 )

Jag passar på och visa er hur min dekoration (en avtagbar ”krage”) fungerar på min före-bild. Det var i och för sig fördelen med att göra det i papper att  jag kunde göra dekorationen avtagbar – för när jag gjort det med växter har jag fäst dem med ståltråd direkt på flaskan.

Jag började med att göra själva ”kragen” = en ring av en avlång remsa. Till den använde jag mig av ett mönsterpapper (grönt) för jag tyckte att det pappret var lättare att böja än en hård cardstock. För att fästa allt på min dekoration har jag använt dubbelhäftande tejp. Tejpade fast en bit cardsstock som jag klippt till i V-form (för i idén i mitt huvud såg jag en V-form men när jag kommit en bit på vägen, vek jag ner pinnarna som stack upp för jag tyckte inte att V-formen blev såå bra :-D) Skar till remsor av spillpapper med min skärmaskin, som jag fäste på en utstansad cirkels fram och baksidan, så det blev en böj på pappersremsan. Ett tips är att använda mönsterpapper med mönster på båda sidorna. Jag hade med ett par mönsterpapper med vit baksida men det vita ”lyste” för mycket såå jag tog bort dem igen. När jag satt fast alla remsor doljde jag allt med ännu en cirkel. Av spetsbitarna som blev över, när jag klippt till den gröna cardstocken, gjorde jag löv, som jag chalkade med grönt innan jag satte fast dem både uppe och nertill på dekorationen. De vita blommorna har jag först stämplat med Prickig Cirkel Liten,från Tingtura i mitten och sen chalkade jag med både gult och rött för att få lite liv i blommorna.

Och så här ser flaska ut när dekorationen är på plats.

Ha en fortsatt trevlig söndag
Kraaam C

 

***

Nenne här!

Jag älskar att altra så det var busenkelt att komma på något att altra, jag har en liten gömma med små askar och annat som jag sparar för att kunna försköna dem någon dag, och nu fastnade jag för den här:

Själva lådan i sig får mig att tänka på julen ocxh sedan var ju formen på asken perfekt för att bli ett litet brevställ för julkorten som vi (förhopppningsvis!) får i år.

Jag klädde först in asken med mönstrat papper sedan målade jag slarvigt på insidan med crackle paint, jag målade efter att jag klätt in asken för att jag ville ha lite kladd med färg även på utsidan och på ovankanten. När färgen torkat sprayade jag rikligt med mist (det syns ju så dåligt på bild men jag lovar att det glittrar!) och gick loss med stämplar lite här och där.

Jag använde mig av de fina clearstickersen och journalinglappar från samma serie som papprena (förra årets Pink paislee’s jul), även stämplarna är från samma serie, ett lätt sätt att få allting att matcha! Runt kanterna och på etiketterna öste jag på med glitterstickles!

Till sist knöt jag ett brett satinband runt hela asken och dekorerade med guldiga halvpärlor och en brad. Så här fint blir det med lite julkort i, det ser nästan ut som en träask:

Har ni kommit igång med tävlingsbidragen än?

/Nenne

***

Jag, Lilla07an har också altrat. Det här Pringles-röret har stått på mitt scrappbord länge med en tanke om att bli antingen en knappförvaring eller en sparbössa.


Till slut bestämde jag mig för att det skulle bli en sparbössa, till mig själv.

Jag inspirerades av färgerna i bilden för tävlingen med lite mer betoning åt det röda/orange hållet. Men eftersom jag är jag så måste ju grönt också finnas med. Grönt å orange…det är fint det! ha, ha. Har enbart använt mig av papper och diecuts från MMEs Alphabet soup. Barnsligt ljuvliga, färggranna papper *kärlek*.

Gillar den utvikta kanten som blir som en krage upptill.
/M


***

Hoppas det kliar i era fingrar nu så att ni fyller på inboxen med era härliga bidrag till tävlingen.

Tills vi ses igen så önskar jag er en härlig  höst vecka………

5 kommentarer

Filed under Cyllan/H-zon Design, Lilla07an/Maria, Månadstävling, Nenne, Teamets tolkningar

5 responses to “Teamets tolkningar Oktober-Månadstävling…

  1. Åhhh vilka underbara tolkningar och härliga alster…😀 Så skojjigt att altra om sådär trista saker så att dom blir supersnygga!!😀

    Kraaaaaaaaaam

  2. Eva

    Åååå så snyggaaaa!!! Kul att se era tolkningar.
    Kram Eva

  3. Men vad fina saker! Väldigt inspirerande… Gillar alter men har svårt att komma igång så här var det mycket idéer!

    Jätteläcker ”bukett” – ser ju helt riktig ut!

    Helt underbar julkorts-ask!! Måste testa en sådan så man slipper alla ”fridge magnets”😉 (Simon&Thomas om någon missat dem…)

    Sparbössan: Gillade verkligen kragen! Det blir ofta så ”platt” när man altrar en cylinder.. Svårt att få det att poppa på något vis, men detta var en supersmart idé!

    Ha det så bra!
    //Linda

  4. Hejsan!

    Nu är mitt bidrag till månades tävling klar.
    Har lagt upp den på min blogg och länkat hit till er.
    http://www.onkis.webblogg.se
    Och även mailat bilderna till er.

    Ha en bra dag.

  5. Hej!

    Jag har valt att altra en vinflaska. Fick en beställning på en vinflaska som skulle ges bort i bröllopspresent. Paret som gifter sig kommer ta namnet Nyhus, därav taggen: ”Nyhus’ kärleksbrygd”.

    Inspirationen som jag fick från bilden med den underbara buketten är: ROMANTIK!

    http://lindhasplejs.blogspot.com/2010/10/utmaning-hos-scraptorget.html

Kommentera

